död amano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    död amano

    hallå.
    när jag åkte hemifrån runt 18.00 så var allt frid å fröjd i karet men när ja kom hem 21.30 var en amanoräka död.
    fiskarna uppför sej som vanligt.

    runt 16.00 hade jag i kaliumsulfat och magnesiumsulfat pga att jag får hål i vattenspikbladen och enligt hjortgatan så är det kaliumbrist.

    hade inte i det torrt utan blandade ut det i lite vatten.
    runt 1 kryddmått magnesiumsulfat och 1/4-1/2 tesked kaliumsulfat.
    läst att man kan ha rätt mycket av dom 2 utan att överdosera.

    har inga testar ja kan mäta nivåerna med men bör ha varit mycket låga innan jag hade i det då jag gjorde ett 60% vattenbyte i fredags utan att ha nån gödning i.
    sköljde även av gruset och dylikt i fredags och tog bort innerfiltret och hade i ett bottenfilter istället.

    det enda test jag har är tetratest no2 men börjar ifrågasätta hur bra det egentligen är och ska iväg och köpa jbl test imorgon för att kolla om tetratestets värde om 0 nitrit är korrekt.

    men nu till min fråga.
    har jag lyckats överdosera och kan "gödningen" va orsak till räkans död ?

    har haft räkan runt 2 månader och den har ömsat skinn som vanligt och honan finns kvar i karet och slåss med fiskarna om maten som ligger på botten.
    båda räkorna har varit MYCKET aktiva sen i lördags.
    Mvh Raven

    EDIT:
    noterade en liten röd fläck på ryggen på honan i söndags som nu har blivit större.
    Senast redigerad av Raven; 24 May 2005, 04:55.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis
  • Idanajad
    • May 2005
    • 465

    #2
    Å, vad trist. Har inga gissningar om orsak, ville bara beklaga...
    Peccator est aquarifex

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Nej jag kan lova att det inte är gödningen. Varken MgSO4 eller K2SO4 är några direkt farliga ämnen, och du doserade väldigt försiktigt.

      Det enda jag märkt mina räkor varit lite kinkiga med är koppar och höga CO2-halter.

      Men jag är mer inne på att den bakteriologiska filtreringen är nil såhär ibörjan när du just satt upp bottenfiltret och tagit ut ditt andra filter.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Men jag är mer inne på att den bakteriologiska filtreringen är nil såhär ibörjan när du just satt upp bottenfiltret och tagit ut ditt andra filter.
        syftar du på nitrit då eller ammonium/ammoniak ?

        höga co2 halter tror jag inte de e.
        kör inte co2 och har ytcirkulation.
        använder pumphuvudet från innerfiltret och det pumpar 180L/H och det sitter en plastbit som böjer av vattenstrålen mot ytan och det är tillräckligt för att ljuset ska börja skimra.

        koppar tror inte det heller.
        har inga nya rör och använde sera aquatan när jag höll på i fredags.

        räkhonan har också dött nu och hade en stor röd fläck på ryggen.
        hon simmade å sprang runt i karet igår och sen kröp hon ner bakom roten och dog

        ska iallafall iväg å köpa ett jbl no2 test idag.
        upptäckte att jag hade hyggligt med pengar denna månaden nåt annat test som är värt att köpa ?

        hur mycket av msg04 och k2so4 kan man slänga i innan det börjar bli farligt höga nivåer ?

        tack iallafall för du svara defdac.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          hur mycket av msg04 och k2so4 kan man slänga i innan det börjar bli farligt höga nivåer ?
          Tja. MgSO4 höjer GH:t (hårdheten), i din 37-litrare lite mindre än en 1 grad per tesked. K anses inte heller farligt.

          Använder du aquatan så chelaterar det väl dessutom metalljoner i vattnet så dom blir oskadliga.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • ralp
            • October 2004
            • 639

            #6
            Ursprungligen postat av Raven
            ... ska iallafall iväg å köpa ett jbl no2 test idag.
            upptäckte att jag hade hyggligt med pengar denna månaden nåt annat test som är värt att köpa ?
            Väldig trist att höra/läsqa. När du håller på fippla med filtret i ett så litet kar kan det vara bra att ha NH3/NH4 test också. Många av mina räkor dog när jag hade problem med mitt innefilter och det tog antagligen för mycket tid tills den hade kommit igång på riktig igen. Räkorna är väldig känsliga mot kopper (som du redan vet) och ammonium/ammoniak.

            Hejhopp. Ralp
            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              blidde inge nh3/nh4 test glömde av de men kom ihåg no2 testet och det visade 0 när jag kom hem.
              ska iväg imorron igen och köpa nån liten växt för å fylla ut lite tomrum så hoppas ja kommer ihåg de då.

              kommer inte bli några räkor eller mer fiskar förräns tidigast mitten nästa månad så botten bör hinna kommai gång då.
              var noga att INTE använda varmtvatten när ja sköljde gruset och sköljde av det lite snabbt.

              har hört mycke dåligt om stickor gäller de alla stickor ?
              prata med en ida som tyckte jbl's stickor va bra.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • me_trixie
                • December 2004
                • 350

                #8
                Mitt ena akvarium (utan jordbotten) avled ju häromdan, dvs nåt hände så att de piga fiskarna dog. Även jag hae just tillsatt extra kaliumsulfat för att det funkat bra i det andra karet. Två vackra botior dog...

                Kommentar

                Arbetssätt...