Triops - vatteninkubering tydligen möjlig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Triops - vatteninkubering tydligen möjlig

    Jag har redan kommenterat detta i min dagbok (se 14 april) men vill även lägga upp den här iaktagelsen på forumet för framtida sökningar.

    Triops - denna urtida gälfoting - gräver normalt ner sina viloägg i bottenmaterialet och äggen kläcks sedan efter uttorkning och ny blötläggning. En period med rejäl nedkylning skall även öka kläckningsprocenten.

    Jag kläckte Triops jag köpt på en internet-site i januari och några överlevde tills familjen åkte på väg till vintersemester i slutet av februari. Då jag lät en av min frus vänner ta hand om dem. Som väntat dog dom under vår semester men jag lät burken vara vattenfylld eftersom det även fanns en del snäckor i densamma. Däremot tog jag inte upp sanden och torkade den eftersom den verkade alltför förorenad. Jag såg ingenting märkvärdigt i burken ifråga för två veckor sedan då jag flyttade snäckorna för att sköta renhållningen i en yngelburk. Men idag såg jag rörelser i burken och fann då tre stycken 2 cm långa Triops däri. Dessa Triops har uppenbarligen kläckts utan torkperiod och endast en månad efter det det äggen lagts. Med andra ord de tycks kunna kläckas utan intorkning - något som jag inte hittillls läst på internet.

    Undrar du vad Triops är så finns en del bilder på min zoon:

    Mer information finns här:

    Triops, Triassic Triops, Instant Fish, Living Dinosaur, Suspended Animation, Diapause, Educational Toys, Science Kits, Fun Science, Science Experiments, Science Projects, Science Fair, Triops USA, Sea Creatures, Sea Monkeys, Sea Monsters, Fish in a Jiff, Just Look Scopes, Pangaea Mountain, Triops Hatchery, Triassic Triops with Space Age Tank, Triassic Triops Deluxe, Animals in an Envelope, Space Farm

    Och här en frontalbild som jag hade i ett annat inlägg men som då censurerades då jag då ännu inte var förgylld nog:
    Bifogade filer
    Senast redigerad av erikthur; 15 April 2005, 09:47. Anledning: sakfel
    Killies is a lifetime passion
  • Galadien
    • February 2004
    • 107

    #2
    Intressant.
    Kan det inte vara så att det fastnat ägg på sidan när du först hällde i hela påsen och som sen ramlat i?
    MVH Jennfier

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Nej, det är jag tämligen säker på eftersom kläckningen av den första generationen Triopsen skedde i en annan betydligt mindre burk.
      De fick senare flytta in i den här större burken när de hade växt till sej tillräckligt.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        lite svårt att läsa just nu linserna strular men är det en form av räka eller ?
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen postat av Raven
          lite svårt att läsa just nu linserna strular men är det en form av räka eller ?
          Triops är ett urtida kräftdjur och är närmare släkt med artemian än egentliga räkor. Nu kallas både Triops och Artemia för "shrimps" på engelskan.
          Triops = Tadpole shrimp
          Artemia = Brine shrimp
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            hur länge lever dom ?
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Min äldsta Triops hittills blev två månader och den var helt klart fullvuxen.
              Jag tror att enstaka exemplar skulle kunna uppnå tre månader.
              Så man bör inte fästa sej alltför mycket vid dem.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                ok då är det inget för mej.
                vill ha invånare som lever lite längre.

                kardinal tetror ska tydligen kunna bli 12 år läste jag om dom sköts rätt
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                Arbetssätt...