Är det här såna där amano-räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    • January 2002
    • 1153

    Är det här såna där amano-räkor?

    Jag satte upp ett litet kar med några små räkor nu i helgen, de är ca 4 cm i längd, två av dem bär på mörka bollar under den ihoprullade stjärten, skulle vara ägg enligt försäljaren. De övriga ser ut som på bilderna nedan. Är det dessa som kallas amano-räkor?
    Kan man se om de utan ägg under stjärten är hanar eller bara honor utan ägg?

    Vad de nu än är för nåt så är de fräsiga små kryp i alla fall.

    OBS! Redan identifierade som marmorkräftor. Ej amano-räkor.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av FI; 04 April 2005, 08:13.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    #2
    Nej, de där ser inte direkt ut som amano-räkor. Kan vara ngn filter-shrimp..beror på hur stor den är å om den har som små "fjäderliknande" händer med två "borstar" på *dålig på att beskriva*...har ingen aning annars...
    Mvh Hanna
    Min Zoon

    Kommentar

    • FI
      • January 2002
      • 1153

      #3
      Du har rätt, jag har kikat på lite trådar som handlar om amano-räkor och mina ser lite anorlunda ut. De där borst-händerna har de inte utan mer som pyttesmå klor, både på benen och "armarna" verkar det som.
      Kan det vara någon slags minikräfta?
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • brams
        • June 2003
        • 891

        #4
        Det er tigerräkor tror jag!, dom är ganska sällsynta! vart hitta du dom och vad kosta dom?
        C.Brams

        Check out:
        brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Det är inga räkor alls, det är kräftor. Vilken art vet jag inte, kolla igenom bilderna i www.wirbellose.de databas.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • FI
            • January 2002
            • 1153

            #6
            Tack Azur! Den här är det.

            Tyvärr kan jag inte tyska men marmorkräfta tolkar jag att populärnamnet är.
            Jag drar en lättnadens suck efter att ha bläddrat igenom det där arkivet, majoriteten av dem verkade ju bli stora as ju, den här verkar bara bli ett par centimeter till.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • join4t
              • October 2003
              • 854

              #7
              Dom är jäkligt stiliga måste jag få säga. Grattis till ett (antar jag) lyckat köp!
              "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

              Kommentar

              • FI
                • January 2002
                • 1153

                #8
                Jo det blir nog bra det här, jag hoppas det ska gå att få dem att trivas, det låter inte som de ska vara så krånglig att ta hand om men jag måste nog läsa på litegrann känns det som. Jag har bara fiskar annars så det är hur som helst jätteskoj med nåt riktigt nytt i karet.
                Så här ser karet ut, tittar ni noga ser ni en kräfta i mitten av karet.
                Bifogade filer
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  • May 2003
                  • 1831

                  #9
                  Jaså Fredrik trevligt att du prövar något som inte blir över 40 cm , hittade du de små krabaterna hos rolle? Såg att han hade nå kräftor i ett av de mindre karen.

                  Lycka till.
                  Med vänlig hälsning
                  Alexander

                  Kommentar

                  • FI
                    • January 2002
                    • 1153

                    #10
                    Jepp, de hittades hos rolle, jag blev helt såld på dem då jag såg dem bli matade och då lillkaret hemma stod tomt så jag tänkte det kunde vara värt att testa nåt nytt.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      • May 2003
                      • 1831

                      #11
                      Är det foderfisk som simmar där till vänster?




                      ...eftersom det ser ut som platy...


                      hehehehe
                      Med vänlig hälsning
                      Alexander

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Verkar ju vara väldigt trevliga kräftor - sägs inte ens ge sig på guppies, och vara lättodlade.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • FI
                          • January 2002
                          • 1153

                          #13
                          Alexander: Nej platyna är bara där för att ge lite rörelse i karet, annars skulle karet se helt tomt ut om man satt en bit bort då kräftorna är så små.

                          Azur: Jo de hade visst förökat sig i butikskaret så de verkar klart lovande, lagom storlek på dem också och inte så farligt aggressiva mot varandra verkar det som. Försäljaren sa däremot att de kunde hänga sig fast i fenorna på fiskar med stora fenor så helt harmlösa kanske de inte är. Men platyna rör de inte, de "fäktar" lite med klorna om de simmar i närheten av dem men jag tror nästan det beror på att de försöker skrämma iväg dem. De ser skitballa ut i rörelse, de är så små men beter sig fortfarande som jag kan tänka mig större kräftor gör, de gräver, käkar med "händerna", skrämmer iväg varandra genom att sträcka ut och vifta med "armarna" och om de kommer för nära varandra blir det dragkamp. Ibland snor de mat av varandra också vilket ser rätt skoj ut, de kan bära runt på flera matbitar samtidigt då även benen har små klor så de roffar liksom åt sig så mycket mat som möjligt och pinnar iväg någonstans där de kan käka i lugn och ro, men ibland vill någon ha mer och försöker få den andra att släppa maten han håller i.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • nikki
                            • May 2004
                            • 224

                            #14
                            Helt klart coola, synd att man inte kan ha dom med fiskar, då hade jag sprungit till rolle på en gång. Jag får nog ge mig till tåls tills han får in körsbärs räkorna.
                            Katti

                            Kommentar

                            Arbetssätt...