amano räka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    amano räka

    hallå.
    numera stolt ägare av 2st amano.
    och har några frågor.

    brukar dom va överallt i akvariet ?
    fått uppfattningen att det va bottenlevande djur.

    mina 6 kardinal tetror är minst sagt nyfikna men också skraja för dom haha räkorna "jagar" dom ibland.

    haha såg ut som en av dom just försökte simma in i hålet det kommer vatten utgenom filtret.

    kan man köpa foder tabletter till dom ?
    väldigt dålig på att se hur mycket mat som är lämpligt så fiskarna får inte mer än dom äter upp på 20-30 sekunder och där ser jag att ingenting hamnar på botten.

    har haft i lite supergro innan.
    kan jag fortsätta med det även med amano räkorna ?
    innehåller kväve fosfor kalium järn koppar zink mangan och magnesium.

    doseringen ska va 10ml per 100 liter per vecka.
    om jag fortsätter bör jag kanske minska till 5ml per 100 liter per vecka istället ?

    Mvh Raven
    Senast redigerad av Raven; 15 March 2005, 18:06.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    1) Japp amanos röjer normalt sett runt rätt mycket. Särskilt hanarna simmar mycket, honorna är lite lugnare och 'promenerar' oftast.
    2) Fiskpellets eller sjunkande pellets för malar är bra mat. Annars är det bara att mata lite för mycket, så tar de hand om det. Eftersom du inte verkar ha några rovfiskar (då gömmer de sig) torde du märka att de är rätt snabba på maten också.
    3) Koppar är dödligt giftigt för räkor. Halterna i gödning är så låga så du kan nog fortsätta gödsla, men ta det varligt med doseringen och se till att de inte får outspädd gödning rakt på sig.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      dom ser rätt fina ut.
      skulle hellre haft rednos men fans inte.
      skulle vilja ha mer fiskar men 6 kardinaler och 2 amano så e de rätt fullt i den lilla ettan.

      fiskarna verkar iallafall inte vantrivas med dom som det ser ut nu.

      kommer lägga in i min "dator almanacka" så jag inte göder för ofta och kommer göra så att jag kommer tömma ut en halv liter vatten blanda i gödningen där och hälla tillbaka.
      då blir det inte så koncentrerat och även mäta upp mängden.

      tror jag kommer pröva med nån form av sjunkande pellets.
      då blir det förhoppningsvis enklare att mata samt slipper oroa mej för att dom inte får tillräckligt.

      hur nitrit känsliga är dom ?
      hade en spik förra veckan och den va borta först idag mätte upp den.
      tetratest no2 har jag använt.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        vill minnas att jag läst nånstans att det finns pellets med animalisk inriktning och pellets med mer vegetarisk inriktning.
        amano räkan ska ha den med vegetarisk inriktning eller ?
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Det spelar egentligen ingen roll, men de kanske får ha vegetabiliska pellets mer ifred för fiskarna.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            undrar vad räkan tycker om sina kompisar.

            kardinal tetrorna är på honom ibland inte direkt aggressivt men nyfiket och närgånget.
            han brukar mest gå runt på roten jag har och äter och verkar inte vantrivas iallafall.

            köpte aluminium nät idag som man använder vid karosseri reparationer och böjde till en bit och satte över ett hål i täckglaset.
            enkelt att ta bort när man ska mata och stoppar räkan från att krypa ut,
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            Arbetssätt...