Räk-avel och lite frågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    Räk-avel och lite frågor!

    Nu har salamandrarna sålts p.g.a tidsbrist m.m. Både O och A.
    Nu står i alla fall ett 63L akvarium tomt hemma och jag har redan smidit planer för den. Det ska vara yngel/odlingskar. Yngel från fiskarna i större karet ska husa här när de är 1-3cm. Sedan har jag låtit fantasin flöda då jag har just nu 3 filtrerarräkor i större karet som jag är helt kära i. Har läst sedan innan mycket om räkan och så. Allt från Rudolph Red-nose till Giant Filter Shrimp. Nu vill jag börja föda upp dessa små krabater i olika valörer. Hade tänkt att ha; Filtrerarräka/filterräka, amanoräka, körsbärsräka och red-nose räka. Kommer börja med Filtrerarräka och någon mer då det kostar pengar, men sedan ska det förhoppningsvis bli fler arter och individer. Det ska funka som ett växtkar så det finns många gömställen. Har även lovat lillasystern att ha en liten "leksak" i den .
    1) Vad är grunden i att "avla" på dessa räkor?
    2) Kan man ge räkorna fodertillskot? I stora karet verkar det som filtrerarräkorna mumsar på fryst artemia.

    3) Hur ska deras miljö vara?
    4) Något annat jag bör tänka på?
    Mvh Hanna
    Min Zoon
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Filtrerar-räkans och Amano-räkans larver behöver bräckvatten, och får nog anses vara *mycket* svårodlade. Jag har skrivit om min odling av amanos här:


    Körsbärsräka lär vara mycket lättodlad, eftersom ungarna kläcks som miniatyrkopior av föräldrarna, och spontant öka i antal i de flesta akvarier, men jag har inte själv odlat körsbärsräkor/tigerräkor.
    Vet ingenting om odling av red-nose räkor.

    Grunden för att odla körsbärsräkor är att a) ha hanar och honor, b) mata bra (du bör definitivt tilläggsutfodra med artemia, pellets etc), c) inte ha fisk hos räkorna (för de äter larverna), och d) mycket växter, gärna massor av javamossa, för att ge larverna gömställen och mat (det finns mycket rotatorier etc bland växter och framförallt javamossa).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • gladhertha
      • February 2005
      • 1755

      #3
      Tackar tackar, en riktig räk-expert du var. Ska alltså bygga upp en miljö med mycket gömställen (javamossa och andra växter) och veta jag har både hona och hanar. Ska läsa din artikel. Men hur mycket salt och vilket salt bör man tillsätta?? Ska börja med körsbärsräkorna och ha filterräkor undertiden som städhjälp :P sedan ska jag försöka odla på filterräkorna i efterhand. Är det samma könskillnader på amano-räkor som på alla räkor?
      Mvh Hanna
      Min Zoon

      Kommentar

      • ralp
        • October 2004
        • 639

        #4
        Ursprungligen postat av gladhertha
        ... Nu vill jag börja föda upp dessa små krabater i olika valörer. Hade tänkt att ha; Filtrerarräka/filterräka, amanoräka, körsbärsräka och red-nose räka. ...
        Red-noselarver behöver också bräckvatten. Lär vara svårt att odla de.

        Hejhopp. ralp
        110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
        Vittina semiconica; Neripteron auriculata
        18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
        16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

        Kommentar

        Arbetssätt...