räkor i kupa..(?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sasen
    • March 2005
    • 14

    räkor i kupa..(?)

    någon som har räkor i guldfiskkupa? isåna fall vad kostar dessa och hur fungerar det?
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    #2
    Det kan man. Men kan tänka mig de kan hoppa? Sedan är d väldigt dyra tkr jag. 60:-. Och då är de väll 1cm när man köper dom.
    Mvh Hanna
    Min Zoon

    Kommentar

    • ralp
      • October 2004
      • 639

      #3
      Välkommen hit

      Jag har räkor. Räkorna är över lag sv*ndyra. Jag fick betala 55:- styck för mina körsbärsräckor. Det finns många olika sorter räkor. I en liten kupa skulle jag dock bara rekommendera "dvärgräkor" Neocaridina. Amanoräkor blir för stora och klättrar gärna ur karet om det inte finns täckglas.

      Körbärsräkor är ganska "tåliga" vad det gäller temperatur m.m. och har en vacker röd färg (okokta! . I Tyskland kallas de för "Guppies" bland räkorna.

      Tyvärr känner jag inga svenska sidor men det finns gått om tyska och engelska:
      1. wirbellose.de
      2. Gerd Voss
      3. petshrimp.com

      Dessutom finns bilder på min 12liter kupa. Tänk på att räkorna är mycket känsliga när det gäller metaller (speciellt koppar) och nitrat i vattnet. Skall du ha tekniklös måste du köra in kupan i minst fyra veckor. Jag började försiktig med tre räkor och köpte senare fyra till.

      Hejhopp. Ralp
      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

      Kommentar

      • sasen
        • March 2005
        • 14

        #4
        tack för svaren...okej, men vart har ni fått tag i räkorna då? vart köper man dom, på vanliga akvarieaffärer eller? tror aldrig jag sett såna...

        Kommentar

        • Neptun
          • March 2004
          • 719

          #5
          mina amano kostade 25:-/st.
          köpte dem i den lokala akvariebutiken.
          uppenbarligen stora prisskillnader över landet även för räkor.
          "Failure does not require planning"

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            #6
            det var väl körsbärsräkor som de andra köpt eller? inte amano...
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • ralp
              • October 2004
              • 639

              #7
              Ursprungligen postat av sasen
              tack för svaren...okej, men vart har ni fått tag i räkorna då? vart köper man dom, på vanliga akvarieaffärer eller? tror aldrig jag sett såna...
              Vart bor du? Jag skall göra studiebesök hos Gerd Voss påskmåndagen och tar med mig lite räkor.

              Hejhopp. ralp
              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

              Kommentar

              • sasen
                • March 2005
                • 14

                #8
                jag bor i stockholm...vadå får du dom gratis?

                Kommentar

                • ralp
                  • October 2004
                  • 639

                  #9
                  Nej, gratis får jag de inte men de är betydligt billigare än hos Akvarieaffären. Titta på länken jag tipsade dig tidgare om: Gerd Voss

                  10 stycken Körsbärsräkor 1,5 euro styck - det blir altså ungefär 140 SEK totalt. Jag köpte mina för 55 SEK styck i akvarieaffären. Det är skillnad. Men i Stockholm borde finnas några ställen där du kan köper de. Akvarielagret t.ex.

                  Hejhopp. ralp
                  110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                  Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                  18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                  16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                  Kommentar

                  • sasen
                    • March 2005
                    • 14

                    #10
                    okej..=)
                    det finns ingen speciell affär i sthlm som säljer räkor? är dom lättskötta och roliga att ha?? du hade dom i guldfiskskål eller?

                    Kommentar

                    • ralp
                      • October 2004
                      • 639

                      #11
                      Ursprungligen postat av ralp
                      ... Körbärsräkor är ganska "tåliga" vad det gäller temperatur m.m. och har en vacker röd färg (okokta! . I Tyskland kallas de för "Guppies" bland räkorna. ... Dessutom finns bilder på min 12liter kupa. ...
                      Japp. Jag har de i kupan. Nej - jag tror inte att det fins specieller affärer men de flesta "vanliga" akvarieaffären har de nog inne. Känner bara Akvarielagret i STHLM - de har Körsbärsräkor - jag tror 60 eller 70 sek styck. Ring innan - så att du inte åker dit i onödan.

                      Hejhopp och Lycka till! Ralp
                      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                      Kommentar

                      • Pär J.
                        • March 2002
                        • 284

                        #12
                        ralp; har du fått dina att "yngla" av sig? Dessa ska väl vara levandefödare och då tydligen lättare att odla än övriga som har larvstadie? Är dessa lättodliuga eller inte omöjliga?
                        Odlar denna Gerd Voss själv?

                        Kommentar

                        • peppito
                          • December 2003
                          • 1612

                          #13
                          Kungszoo hade bra priser 10 för 180 kr.

                          Ralp: Gerd Voss, hur och var hämtar du dem. Massor med mer information tack. Låter mycket intressant
                          "du ångrar bara det du inte gjorde"

                          Kommentar

                          • ralp
                            • October 2004
                            • 639

                            #14
                            @ Pär > Nej - inte än tyvärr. Men jag köpte mina hos Akvakompis och de var ganska unga/små - så jag får ha lite tålamod tills de är könsmogna. Men du har rätt de tillhör räkorna som hopper över larvstadiet och föda miniminiräkor direkt. Denna sort skall vara väldig produktiv (enligt experterna).

                            Gerd Voss är "hobbyodlare" och expert på (dvärg)räkor. Han håller föredrag hos olika akvarieföreningar runt i Tyskland. Han är även engagerad i Wirbellosen AG - som man kankse kan översätter till "ryggradslös sällskapet"?!

                            @ peppito > Du menar Amano eller? Inte körsbärsräkor eller? 10 st/180kr?! Det skulle ju vara rena dumping

                            Jag flyger hem över påsk till mina föräldrar. Det är planerad att hälsa på Gerd Voss på påskmåndag. På tisdag flyger jag tillbaka. Mina ursprungliga planer att ta med mig räkor fick jag dock lägger ner. RyanAir tillåter INGEN djurtransport och om du någon har varit i Hamburg/Lübecks flygplatskontroll förstår du att det inte ens är läge att försöker.

                            Däremot skickar han - om vädret tillåter - räkorna även med post. Det blir givetvis lite dyrare men det är nog värt att testa. Vi kanske kan lägger ihop beställningar?

                            Hejhopp. Ralp
                            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                            Kommentar

                            Arbetssätt...