Atyopsis Moluccensis!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annika-e
    • February 2005
    • 13

    Atyopsis Moluccensis!

    Hej!

    Jag undrar om det är någon som kan något om Atyopsis Moluccensis. (Filterräka, viftarräka,solfjäderräka, m.m. Jag köpte den som Waterfall räka?)
    Hur stort ska de ha? Kan/ska man ha fler? Går det att få ungar? Könsskillnad etc, etc.
    Har hittat lite sidor, men alla är på engelska eller tyska och det är lite svåra att förstå. ( Tycker jag.)

    Tack på förhand!

    Mvh Annika
  • BajenRogge
    • March 2005
    • 1

    #2
    Köpte idag 3 st filerräkor, djuraffären hade ingen info om dessa!?!? jag "tvingade" dem att ringa leverantören och där sa dom att dom var lättskötta, svårbestämda vad avsåg kön men att de ändå kunde föröka sig, tydligen oxå fredliga mot fiskar förutom yngel. Vet inte hur stort de behöver men de blir inte större än 10cm.

    mvh Roger

    Kommentar

    • sockerconny
      • October 2004
      • 2349

      #3
      Jag köpte två stycken Atyopsis Moluccensis under namnet Mountain Rock-kräfta i höstas varav en var vit-grå-beigeaktigt melerad (om det nu finns något som heter så) och en var röd. Den förstnämnde klarade sig bara i ett par veckor, men den röda hänger med och är väl ca 10 cm just nu. Hursomhelst så börjar jag nu fundera om det är någonting annat, tycker klorna har blivit större och den hugger efter mina H. stictus, och det gillar vi inte!!
      Med tanke på att en bekant köpte 6 stycken "ur samma kull" och en nu är ca 15-17 cm och nyligen nöp av underkäken på hans nyinköpta dogfish(!) ("Kräftan" blev dock omedelbart förpassad till hans rovburk med bl.a. chitala-knivar och "ormskallar") så är det ju klart att man blir misstänksam!!

      Ska försöka knäppa en bild vid tillfälle så får vi se om det är någon som känner igen den som någonting annat!

      ps. Annika-e--> F´låt om jag snodde din tråd med mina "bekymmer"!!

      Kommentar

      • Tigerlily
        • February 2007
        • 36

        #4
        men det måste ju vara något annat..
        inte har dom väl stora klor som dom nyper efter fisk med.
        vi har en Atyopsis moluccensis, den är hur fredlig som helst, t.o.m mot yngel vi hade.. han sitter bara och filtrerar vattnet och käkar particklar hela dagarna :P

        Kommentar

        • Tigerlily
          • February 2007
          • 36

          #5
          oj såg nu att det var en uråldrig tråd *oooops*

          Kommentar

          Arbetssätt...