Vad är detta för räka ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • micke eklund
    • November 2002
    • 680

    Vad är detta för räka ?

    Idag städade jag min 105 litersburk och upptäckte två räkor som jag inte kände igen. Dom måste följt med när jag köpte ett gäng amanos för några månader sen.
    Jag verkar ha haft turen att få ett par eftersom det är stor skillnad på dom och dena ena bär rom
    Dom är jämnstora med amano räkorna som går i samma burk.

    Är det någon som vet det riktiga namnet på dom så vore jag tacksam, samt är det någon som lyckats odla dom så tar jag gärna emot tips.

    Tyvärr lyckades jag inte få bättre bilder av dom små rackarna...
    Bifogade filer
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    #2
    vet bara en stor räka, å det är filtrerarräka..men det finns säkert flera. Bara ingen expert på räkor Du kanske fick rom med när du köpte amanoräkorna som sedan utvecklats? inte vet jag..
    Mvh Hanna
    Min Zoon

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ursprungligen postat av micke eklund
      Är det någon som vet det riktiga namnet på dom så vore jag tacksam, samt är det någon som lyckats odla dom så tar jag gärna emot tips.
      Haha, ja där har du nåt att bita i.... De där räkorna säljs lite då och då, och ingen vet säkert vad det är för nåt. Jag har själv kämpat med att försöka identifiera just den arten, och har sammanfattat allt jag hittat här:


      Tills vidare är bästa gissningen om vilken art det är Caridina fernandoi, men ingen vet som sagt säkert.

      Jag har bara haft två honor, så jag har aldrig kunnat prova odla, men kolla vad www.wirbellose.de säger om C. fernandoi.

      Jo, förresten... Mina räkor var runt 3 cm långa, notera att enligt wirbellose blir fernandoi bara 17 mm...
      Senast redigerad av Azur; 25 February 2005, 18:13.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      Arbetssätt...