RäkModeller

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ehrstrand
    • January 2005
    • 27

    RäkModeller

    Har nystartat akvarium och har även köpt räkor.

    Först 2 hos AL, visade sig att jag kom hem med 2 olika sorter, den ena for runt som spattig i några timmar och försvann för att aldrig mer synas. Den andra surrar runt och är synlig hela tiden, umgås med fiskarna och trivs, har nu t.o.m ömsat skal efter bara 2 veckor hemma hos oss :-)

    Bad mannen köpa hem 5 räkor till, då hos BZ, de släpptes ner och försvann?!

    DÅ insåg vi att det är olika sorter vi har ... De som försvann är Amano räkor och den som tumlar runt och är helcool är:
    Rudolph Red-Nosed Shrimp / C. gracilirostris.

    Rudolph är helt klart en akvariefavorit, nu är frågan.. hur många räksorter finns det att få tag i i Sverige? Än så länge har jag bara stött på 2 varianter
    Rödnäsräka och Amano Räka.

    http://www.azgardens.com/shrimpfactory.php - Länken visar olika räksorter och skötselråd
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    jag såg tre stora fina gabonräkor/blåa filterräkor här i veckan.. så dem kan jag lägga till också..

    Kommentar

    • ralp
      • October 2004
      • 639

      #3
      Ursprungligen postat av Ehrstrand
      Rudolph är helt klart en akvariefavorit, nu är frågan.. hur många räksorter finns det att få tag i i Sverige? Än så länge har jag bara stött på 2 varianter Rödnäsräka och Amano Räka.
      Körsbärsräckor och humlaräckor (bumblebee) är yttligare två som jag har sett i Sverige. Jag själv börjat med körsbärsräkor (Red Cherry, Red Fire).

      Och visst är räkorna roliga!

      Hejhopp. Ralp
      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

      Kommentar

      • Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

        #4
        BZ = Bromma zoo? Eller? Vad kostade de rödnosade? Själv har jag tio amanoräkor som jag inhandlade för 180 kr, de lever fortfarande allihop och är hur kul som helst. Oftast sitter de gömda under en barkbit, men de kommer fram så fort det vankas mat och interagerar med firrarna på ett kul sätt. Jag tror att man har mest kul av dem när de är många, då är alltid någon av dem vaken o pigg på äventyr.
        mvh Mia
        Always look at the bright side of life

        Kommentar

        • Ehrstrand
          • January 2005
          • 27

          #5
          BZ - Bromma Zoo
          Amanoräkor när jag var där sist - 39 :- st
          Rödnos - minns inte vad jag betalade men ska köpa fler så fort det kommer in så kollar priset då och återkommer
          Fått reda på att AL - AkvarieLagret kommer få in cherry, bumble bee, mini tiger räka o rödnos framöver .. tjohooo

          Kul o höra att nån ser sina Amano räkor, vete 17 var våra tog vägen o vad de pysslar med, ska se vad som händer om man lägger ner litet spenatblad

          Kommentar

          • Mamma Mia
            • December 2004
            • 2504

            #6
            Alltså ska man handla räkor på Kungs zoo = 18 kr styck vid köp av tio! Då gör det inte så mycket att en o annan håller sig undan...

            Ska hålla utkik efter rödnosade Rudolph!
            Always look at the bright side of life

            Kommentar

            • gladhertha
              • February 2005
              • 1755

              #7
              Verkar vara räkkunniga här
              så därför vill jag fråga hur stort ca 4-5 räkor kräver? Funderar på att skaffa ett 25L bara för skojj till lite fisk och räkor?
              Mvh Hanna
              Min Zoon

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                gladertha: 25 liter blir fint med ett gäng räkor, ett par guppy, lite växter och byte av en hink vatten i veckan.

                Ehrstrand: amanos är hemliga om de känner sig hotade, t.ex. om det finns rovfisk i akvariet eller om de är för få - de är "stimlevande".... eller kanske snarare "flocklevande" eftersom de mest springer.
                Eftersom du har ett litet stim skulle jag tippa att de ganska snart kommer att börja synas bra vid matdags, de är mycket matglada djur, och borde ha vant sig vid akvariet inom nån vecka.
                Senast redigerad av Azur; 11 February 2005, 13:11. Anledning: stavfelning
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • gladhertha
                  • February 2005
                  • 1755

                  #9
                  [QUOTE=Azur]gladertha: 25 liter blir fint med ett gäng räkor, ett par guppy, lite växter och byte av en hink vatten i veckan. QUOTE]

                  Tack för svaret! Jättesnällt av dig.
                  Mvh Hanna
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Ehrstrand
                    • January 2005
                    • 27

                    #10
                    49:- st för Rödnosräkor hos AkvarieLagret - lite i dyraste laget känner jag
                    Var där och köpte 4 st igår...
                    Hittade en död idag - ska åka och byta mot en ny

                    Skillnaden mellan hanar och honor - honorna har inte lika röda näsor

                    Kommentar

                    • Tastyfish
                      • February 2005
                      • 1761

                      #11
                      min lokala zooaffär hadde en fin gabon räka. köpte den direkt den var däremot väldigt dyr tycker jag men bryr mig inte den är rolig att se på

                      trots allt går ju finare Fiskar på 2000-3000 .
                      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                      Måste skaffa mig fler djur!

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        va fick du pröjsa för den ?
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Tastyfish
                          • February 2005
                          • 1761

                          #13
                          en hundra lapp men dom har svårt att få in annat än fiskar där och hadde ingen lust att åka 2 timmar till sthml eller 1 timme södertälje.

                          själv tycker jag det var värt det! blir kul när den blir dm klassen
                          Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                          Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                          Måste skaffa mig fler djur!

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            tror ja ska ta en tur förbi min lokala zooaffär imorron och se om dom fått in nåt kul på räkfronten
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • Tastyfish
                              • February 2005
                              • 1761

                              #15
                              hehehe . jag tycker jag hadde tur. letade faktiskt efter vanliga "bamboo shrimp". men har alltid gillat gabon räkan mer.
                              Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                              Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                              Måste skaffa mig fler djur!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...