Snäckor, bra/dåliga?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Turbo
    • April 2004
    • 330

Snäckor, bra/dåliga?

hejsan, jag skulle vilja ha lite hjälp med vilken typ av snäcka jag skall ha.

Jag har 3st pakistanbotior, sen jag skaffade dem har jag inte haft en ända snäcka i akvariumet.

Vad jag har förstått, så är snäckor bra, eftersom de käkar upp matrester och oftast låter växterna vara, eller? (kan tänka mig att det blir lite mat efter flingfodret som är så litet så att bottenfiskarna inte kan plocka upp)

Har ni några tips på snäckor som är hyffsat fina att titta på och snäckor som rör växterna så lite som möjligt.
    Utöver det, så undrar jag om det finns någon större snäcka som uppfyller ovanstående kraven, som inte blir uppäten av pakistanbotiorna.
    60 liter -personligt projekt
    150 liter -sällskap

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

Jag tror att praktbotiorna kommer att kunna knäcka vilken snäcka du än sätter i, en del fortare än andra.

Jag har inga snäckor i mitt kar och har inte heller haft det på väldigt länge. Dom behövs deffinivt inte.
    MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• peppito
      • December 2003
      • 1612

Jag håller med Tropfrog. De behövs inte och Praktbotiorna kommer att göra sitt bästa för att ta kål på dem. Jag gillar inte sniglar. Inte för att de förstör men de är inte så vackra.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

Kommentar

• Turbo
        • April 2004
        • 330

ok, jag har iofs pakistanbotior(max storlek 12cm), men de är nog ungefär lika barmhärtiga mot snäckorna.
        tyckte inte mina gammla snäckor var speciellt snygga heller, men om det finns någon snäcka med hyffsat snyggt skal och tillräckligt stor/bepansrad för att en pakistanbotia inte skall krossa den, så skaffar jag gärna!

Finns det snygga räkor som skulle kunna göra snäckornas jobb? eller är även de ett byte för botior??
        150 liter -sällskap

Kommentar

• Tropfrog
          • October 2002
          • 8083

Testa att köpa ampulatias, dom kan klara sig.
          MVH
          Magnus
          min zoon

Kommentar

• Neptun
            • March 2004
            • 719

Jag kan rekommendera Neritidsnäckor. Finns en bild på dem i mitt fotogalleri. De rör inte rom, till skillnad från de flesta andra snäckor, utan håller sig till alger. Dessutom mycket vackra.
            "Failure does not require planning"

Kommentar

• Conny_B
              • October 2002
              • 132

ett tipps är att skaffa ett Filter på utsidan av akvariumet o slänga i några snäckor där
              dom förökarsig mycke i filterhuset o när du gär rent filtret får du lite extra foder att kasta i Akvariumet mums.
              Conny.Bergstrand

Kommentar

• peppito
                • December 2003
                • 1612

Ursprungligen postat av Conny_B
                ett tipps är att skaffa ett Filter på utsidan av akvariumet o slänga i några snäckor där
                dom förökarsig mycke i filterhuset o när du gär rent filtret får du lite extra foder att kasta i Akvariumet mums.
                Det var nytt för mig. De håller filtret renare då, eller?
                "du ångrar bara det du inte gjorde"

Kommentar

• Turbo
                  • April 2004
                  • 330

intressanta svar! netridsnäckorna var fina.
                  men ampulatias.. sökte på google, och fick inte en ända träff :S, skulle va kul att se hur de ser ut.

vad det gäller snäckor i ytterfiltret, vad har du för material i ditt filter då?
                  150 liter -sällskap

Kommentar

• cecilia
                    • January 2003
                    • 754

Jag är ganska säker på att malajiska sandsnäckor (MTS på amerikanska, Melanoides tuberculata på latin, tror jag) skulle klara sig. De brukar bara vara synliga kvällstid, håller sig annars i bottensubstratet som de syresätter i sitt kringgrävande efter gott gojs. En liten varning är på sin plats: malajerna är levandefödare och kan bli _väldigt_ många under rätt förhållanden (hårt/bräckt vatten).
                    Mvh Cecilia
                    Ps. Tropfrog menar Ampullaria

Kommentar

• Conny_B
                      • October 2002
                      • 132

jag har blå filtermatta som jag klippt fyrkanter av i dom två översta facken o 5mm sten i understa facket . Botierna blir som galna när man kastar i en hel näve små snäckor efter en rengörning av filtret . cikliderna brukar också gilla det.
                      Conny.Bergstrand

Kommentar

Arbetssätt...