bits vattensköldpaddor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cia
    • August 2004
    • 40

    bits vattensköldpaddor?

    Hej
    Har fått reda på att de flesta vattensköldpaddor bits, dvs att de även biter sin ägare!!!! Så sa de i djuraffären! Minns inte alls något sådant från min barndom.... Vad är era erfarenheter? Och är det ett lämpligt djur till en tonåring som redan själv perfekt sköter sitt 170 liters akvarium och drömmer om att bli marinbiolog....
    Tacksam för era synpunkter och erfarenheter.
    MVH
    Marie
  • Henreb
    • August 2004
    • 134

    #2
    Ja de försöker bitas när de blir irriterade. Sen är det ju inte så bra och utmana ödet genom att bara stoppa ned ett finger....

    Bara 17-åringen är beredd att göra massor med vattenbyten eftersom de skitar ned nåt otroligt.
    540L Sydamerika

    Kommentar

    • Hasse H
      • August 2004
      • 2111

      #3
      Visst kan de bitas när de är hungriga eller irriterade. De är ganska så långsamma så man hinner oftast få undan fingrarna.
      mvh Hasse
      Det man inte vet, har man ingen aning om.

      Kommentar

      • Rambo
        • February 2004
        • 672

        #4
        Jag hadde tre stycken rödöradevattensköldpaddor under sådär tio år. Mina sköldisar hög för att försvara sig när man plockade upp dem (särskilt om det gick länge mellan gångerna) samt bet av nyfikenhet när man stack ner händerna i akvariet. MEN när de är små så gör det inte särskilt ont och är man bara lite vaken så ungår man ganska lätt att inte bli biten (dvs. håll inte fingrarna framför munnen på dem och var uppmärksam på var dom är när du fixar i akvariet).
        Mina var på slutet hyffsat stora (ca20cm långt skal) ochbet då rejält om man inte passade sig, smärsammt men inte farligt, så jagmatade dem med pincett för att skona fingertopparna.
        Vanligare än att man blev biten var att man blev riven av deras klor när man skulle plocka upp dem.
        Sammanfattningsvis så kan man väl säga att vattensköldpaddor är nyfikna rovdjur som inte är särskilt rädda av sig och bör behandlas därefter. Hanterar man dem regelbundet och med respekt (som man ju ska ha för alla djur) så är det de ett lätt skött, intressant, trevligt och lite annorlunda djur som man inte alls behöver vara mer rädd för än katten.
        575l Åleds
        80l JAD
        Tiffany - perser/norskskogskatt
        Lizton - renrasig Bengal

        Kommentar

        • statte
          • January 2005
          • 23

          #5
          bits ej

          Jag har 2st vattensköldpaddor i 2 olika kar, en gulörad och en kinesisk halsbandssköldpadda, den gulbukade kunde försöka bita lite i början när vi hade den men nu gör den aldrig några försök, vi tog upp dom och vande dom vid oss när dom var små så nu är det inget problem alls/Kalle

          Kommentar

          Arbetssätt...