någon som har vink krabba??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simpanboycool
    • December 2004
    • 52

    någon som har vink krabba??

    Hej jag skulle villja veta lite om vink krabbor
    Behöver dom land eller kan man ha dom i ett fisk akvarium?
    kan man ha dom i sötvatten?
    vad äter dom?
    rymmer dom?
    äter dom fisk som platy guppy och scalare och plectomus?
  • Royal Theed
    • June 2004
    • 105

    #2
    . Vinkarkrabbor håller huvudsakligen till på land, där de gräver gångar i den fuktiga leran.
    Det bästa för att hålla dem är i ett aquaterrarium,, dvs där en del av akavariet utgör land. gärna med finare sand eller ngn typ av lera. själv blandar jag näckroslera med fin sand, det ger ett bra resultat. Som många andra amfibielevande krabbor behöver de alltså en bit land för vistas på.
    KAn väl gå i sötvatten i kortare perioder, men det bästa är bräckvatten.
    Krabbor är utomordentliga rymmare och minsta sladd räcker för att klättra upp på och rymma så där gäller ett rymmningsäkert akvarium. Tror många har varit med om krabbor som rymt...
    Flesta krabbor äter istort sett allt vad de kommer över, de är även asätare till stor del...
    Mina krabbor får ibland insekter, mask, fisk, räkor, vanligt flingfoder för både salt och sötvattensfisk, samt ett foder tillställt för emermitkräftor...
    De skulle gladligen äta de fiskarna om de kom över dem, och de är nog ganska duktiga på det, jag brukar mata mina med levande småfisk ibland och de tar dem efter ganska kort tid.... FInns nog en hel del att söka på nätet med... sök på släktnamnet Uca så hittar du nog en del....
    750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

    Kommentar

    Arbetssätt...