Sniglar/ snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dylan
    • November 2004
    • 2

    Sniglar/ snäckor

    Japp, förr eller senare visste jag att det skulle hända. Nu har det börjat dyka upp några små äckliga sniglar i akvariet trots nogrann rengöring av alla växter och rötter innan de får komma ner i akvariet. Vad gör jag nu? Ska man låta dem vara kvar som en del av ekosystemet, eller finns det ngt medel som man ska hälla i för att dräpa de små reackarna?
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Använd sökfunktionen i forumet och sök på sniglar/snäckor och du kommer att få fram hur många svar som helst.

    Guy
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Daniel Blom
      • June 2003
      • 1670

      #3
      Har de skal är det snäckor.
      Jag anser att snäckor är värdefulla invånare i akvariet. De äter upp matrester, och mina favoriter – malajsiska sandsnäckor – håller bottnen i trim. De visar sig dessutom bara på nätterna.
      När snäckorna blir alldeles för många är det ett säkert tecken på att fiskarna får för mycket mat.
      Snäckmedel skulle jag aldrig använda.
      mvh Daniel
      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
      och framgången är given.
      Samuel Clemens
      Mina bilder

      Kommentar

      • kragg_hack
        • December 2004
        • 58

        #4
        Hur stort akvarium har du? Om du skaffar ett par botior lär sniglarna/snäckorna vara borta snabbt.

        Kommentar

        • Björn Johansson
          • March 2004
          • 49

          #5
          Just det, Praktbotian är väl den bästa snigeldräparen.
          Praktbotian är ju även en trevlig fisk i sällskapsakvariet, bör hållas i ett stim på minst 5-6 individer. Tyvärr är ju denna botia ganska så dyr som akvariefisk, 50 kronor och uppåt, så stimmet kan bli ganska så kostsamt. Men dom är livliga i stim och håller igång hela tiden utan att störa andra fiskar (speciellt mycket).
          Ensamma praktbotior ser ofta ganska så deppiga ut. Praktbotior har blivit 10 år gamla och mer hemma i mina akvarium, då är dom nästan 15 cm.

          Det finns också kemiska medel mot snigelbekämpning, jag har dålig erfarenhet av sådana, då inte akvariets växter gillar dessa preparat.

          Iofs gillar ju inte alltid växerna sniglar eller rättare sagt snäckor heller, det är väl bara Anubias nana som jag känner till som snäckorna inte ger sig på.

          Jag anser att snäckor är ett skadedjur i akvariet och de skall bort!
          men jag vet också att somliga tycker annorlunda.
          Bj.

          Kommentar

          • swetrot
            • April 2003
            • 966

            #6
            Jag köpte ett gäng skunk-/mus-botior som mycket snabbt rensade akvariet från sniglar. Tyvärr är de lite för livliga för andra fiskar, de älskar att nafsa i andra fiskars fenor.

            Men, snigelproblem har alla, och jag ser inget fel med att man köper ett stim botior som efter upprensning säljs vidare till en annan akvarist med snigelproblem om de nu inte passar i akvariet. Kostar då nästan ingenting i längden. Gå med i en akvarieklubb vet ja, så kan ni säkert hitta människor att både köpa och sälja botior till.

            Kommentar

            • kragg_hack
              • December 2004
              • 58

              #7
              Annars fungerar ju pakistanbotia och dvärgbotia också, pakistanbotian ska ju inte vara fullt lika livlig och är dessutom billigare i de butiker jag sett den. Dvärgbotian behöver ju inte ha lika stort akvarium som praktbotia.

              Kommentar

              • Indigo
                • March 2004
                • 13

                #8
                Kulfisk Tetraodon biocellatus, verkligen en KUL snäckätare. Min är över fyra år, när jag fick den försvann alla snäckor i ett nafs. Nu får jag fylla på med snäckor från det andra akvariet, lördagsgodis! Snäll mot andra fiskar och väldigt söt.
                222l:10 neoner
                2 korallplaty
                1 guldancistrus
                3 kakaduciklider
                54l: 2 korallplaty
                1 ancistrus
                6 Guppy

                Kommentar

                • Björn Johansson
                  • March 2004
                  • 49

                  #9
                  Kulfisken är ju också bra, javisst!
                  Men den kräver ju bräckvatten, och så är den inte någon bra simmare.
                  Kulfiskar har heller inget roligt pris i zoo-butiken, de brukar vara dyra.

                  I GAF hade vi på 80 talet en fiskpool, vi hade "leasingfiskar" som fick jobba för sitt uppehälle. Siamensis (heter någonting annat numera) för algbekämpning, hantelciklider som åt andmat och praktbotior som åt snäckor och sniglar.
                  Tyvärr är såväl botor som siamensis väldans svårfångade så det där med att flytta dem mellan medlemmarnas akvarium funkade inte så bra.
                  Dessutom ynglade hantelcikliderna av sig så mycket så att det ställde till ett problem, det var alltså på det goda 80-talet då det fortfarande gick att odla fisk i Göteborgs vattenledningsvatten utan vidare.

                  Bj.

                  Kommentar

                  • Anten
                    • October 2004
                    • 11

                    #10
                    jag har snarare problemet att jag har för lite snäckor! har fått ett gäng då och då från lokala akvariebutiken, men dom försvinner snabbt.. antar att långsträckta-pansarmalar gillar dom.. annars är det nog min krabba som ser till att dom försvinner. har dock beställt en äppelsnigel som ska ta hand om växtdelar och dyl i akvariet, hoppas den får leva..

                    Kommentar

                    • Herkan
                      • September 2004
                      • 26

                      #11
                      Ursprungligen postat av dylan
                      Japp, förr eller senare visste jag att det skulle hända. Nu har det börjat dyka upp några små äckliga sniglar i akvariet trots nogrann rengöring av alla växter och rötter innan de får komma ner i akvariet. Vad gör jag nu? Ska man låta dem vara kvar som en del av ekosystemet, eller finns det ngt medel som man ska hälla i för att dräpa de små reackarna?
                      Varför utrota när dom rensar så bra, har du fått rätt snigelart äter dom ju bara alger och rester från botten och rör inte dina växter, dessutom är dom ett kul inslag i akvariet

                      Kommentar

                      • join4t
                        • October 2003
                        • 854

                        #12
                        Håller med Herkan, det finns många nyttiga sniglar som man inte alls vill bli av med. Har själv två sorter i mina kar som inte orsakat någon förtret. Om de inte skadar växterna så tycker jag att du ska vara glad =)
                        "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                        Kommentar

                        Arbetssätt...