Ampularia i ett växtkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    Ampularia i ett växtkar.

    Jag har tre riktigt stöddiga Pomacea bridgesii i ett kar som jag hade tänkt tömma.

    Dom är ganska vänliga mot växterna så jag funderar om dom skulle kunna överleva i ett fullfjädrat växtakvarium.?

    Det förekommer ju en hel del brutala PH-svängningar och liknande naturkatastrofer i ett sådant kar.

    CO2 tror jag inte ska vara någon fara då dom andas atmosfäriskt syre men det finns kanske andra snigelmördarkemikalier i ett sådant kar.

    Erfarenheter eller åsikter? Någon?
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag har provat utan vidare lyckat resultat.
    Jag vet inte varför det inte fungerade, men misstänker att dom behöver ph över 7 för att klara sig en längre tid. Skalet består ju av kalk och kalk löses lätt upp av co2. Dessutom har man väl inte så mycket karbonat och kalcium som dom kan bygga nytt skal med.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • stahl_mikael
      • November 2003
      • 293

      #3
      Ampularia är väll växtätare?

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Ursprungligen skickat av stahl_mikael
        Ampularia är väll växtätare?
        Det finns många arter. Jag gissar att plizken har pomacea bridgesi (?), den äter inte växter.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Sabina
          • January 2003
          • 481

          #5
          Det går nog inte så bra med CO2 och pH under 7. Proteinhöljet som de har utanpå kalken skadas vid lågt pH och när väl proteinhöljet är skadat så kommer kalken att lösas upp i skalet. Detta kan snäckan själv laga om skadan uppkommer långsamt och den har tillgång till mat med mycket kalcium och ett hårt vatten med pH över 7 (annars fortskrider skadan...).

          Stämmer att Pomacea bridgesi (vanligaste ampullatrian i handeln) inte alls äter växter, de kan svälta ihjäl i ett växtakvarium om de inte får mat som de kan äta. Däremot Pomacea canaliculata äter alla växter, även håtdbladiga växter kan de äta upp...

          ...så kanske ingen god idé...

          Sabina
          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #6
            Det är Pomacea bridgesii jag har och den skulle inte svälta i det karet, jag snålar inte med fodret. =)

            Det där med lägre PH var precis en sån sak jag funderade på. Jag funderade om kalkbasen i skalet var kitin eller någon annan variant som kunde vara mer eller mindre syralöslig.

            Då vet jag det och dom får stanna i karet dom befinner sig i då.
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            Arbetssätt...