vad är detta för krabba?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anten
    • October 2004
    • 11

    vad är detta för krabba?

    hej!

    köpte för ett tag sedan en krabba för ca 100kr. den verkar må bra och har bytt skal, äter, gräver och lever rövare. riktigt rolig krabat. men vad är det för krabba egentligen? den kallades för krabba röd amazonas. men jag hittar inge fakta över huvutaget om den. det som kallas krabba röd ser inte alls likadan ut.
    http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=308467#
    någon som vet något om den?
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #2
    Prova att söka på mangrovekrabba eller liknande. Hade två st för länge sedan. En av dem fick rom, men rymde tyvärr och torkade . De är rymningskonstnärer och äter småfisk (guppyn).
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är inte röd mangrovekrabba (Sesarma bidens). Jag har aldrig sett Antens krabba förr, men det finns ett antal hundra arter sötvattenskrabbor, och ytterligare ett par hundra tåliga bräckvattensarter, så...
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Anten
        • October 2004
        • 11

        #4
        jag frågade i butiken och dom sa att latinska namnet var "dromia erythropus" men dom ser ju helt annars ut.. =/
        den verkar dock klara sig bra i mitt 110L sötvattens akvarium med landdel

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ja, en Dromia är det knappast.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          Arbetssätt...