Skadad kräfta efter ömsning - Vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reinventor
    • August 2004
    • 13

    Skadad kräfta efter ömsning - Vad göra?

    Vi har en kräfta(Sebastian som barnen döpte honom till) som nyligen ömsat skal och troligen var det i den processen som han skadade sig när skalet var mjukt. Den ena klon verkar ha hoppat ur led längst in vid kroppen så hela klon(inklusive "armen" eller vad man kan kalla den) är felvriden uppåt. Detta gör att han inte har någon som helst kontroll på den och han har svårt att ta sig fram som vanligt eftersom han snubblar och fastnar på saker i akvariet hela tiden.

    Kommer detta att rätta till sig vid nästa ömsning(dröjer nog länge eftersom det var ett par-tre månader sedan sist) eller kan man göra något själv? Är osäker om det kan räknas som kräftplågeri att låta honom vara och det vore synd om man vore tvungen att amputera klon, hur nu det ska gå till utan att plåga honom... Kunde man söva honom kanske man kunde försöka få leden att hoppa rätt igen men det verkar för plågsamt att göra det när han är "vaken" och hur hårt vågar man ta i utan att skada i sånt fall?...

    Villrådig hoppas på hjälp...
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    Kräftor slåss ju med varandra i naturen och förlorar armar och klor men dessa växer ut igen så då borde det göra det på er kräfta också. Sen om den ändå inte använder armen och den bara hänger där och är ivägen så kanske du borde fundera på att bryta av armen om den nu ändå är skadad.

    /Glenn
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • reinventor
      • August 2004
      • 13

      #3
      Jag är lite osäker på om klon verkligen kommer växa ut igen om man nu skulle ta av den, vet inte riktigt vad som gäller. För ganska länge sedan bet en av cikliderna som jag då hade i samma kar av känselspröten och ett av "bakbenen"(det låter helt sjukt, jag inser ju att jag inte kan nån ting om kräftor nu när jag skriver )... hur som helst så har spröten efter otaliga skalömsningar nu blivit ca 3 cm och "bakbenet" är fortfarande bara en liten stump.

      Jag skulle ju helst vilja undvika att skada honom, så frågan är väl fortfarande: Går det att få leden att hoppa rätt igen?
      /Stefan

      Kommentar

      • nadiagb
        • November 2004
        • 137

        #4
        Ursprungligen skickat av reinventor
        Jag är lite osäker på om klon verkligen kommer växa ut igen om man nu skulle ta av den, vet inte riktigt vad som gäller. För ganska länge sedan bet en av cikliderna som jag då hade i samma kar av känselspröten och ett av "bakbenen"(det låter helt sjukt, jag inser ju att jag inte kan nån ting om kräftor nu när jag skriver )... hur som helst så har spröten efter otaliga skalömsningar nu blivit ca 3 cm och "bakbenet" är fortfarande bara en liten stump.

        Jag skulle ju helst vilja undvika att skada honom, så frågan är väl fortfarande: Går det att få leden att hoppa rätt igen?
        /Stefan
        förstår din oro för den lilla kräftan. det enda råd jag har är att om du inte får vidare svar här i forumet så tycker jag att du borde ringa en veterinär. det finns ju veterinärer som är bra på fisk och skaldjur. lycka till!
        Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor

        Kommentar

        • reinventor
          • August 2004
          • 13

          #5
          Efter div råd och tips från olika håll där de flesta tyckte att jag skulle bryta av klon på honom så löste det sig själv. Sebastian ömsade skal igen efter bara knappt 2 veckor och leden hoppade rätt igen. Det verkade som om att skadan forserade en ömsning mycket tidigare än vanligt.

          Tack för alla tips!
          /Stefan

          Kommentar

          Arbetssätt...