amanoyngel och salt = båg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hampus
    • May 2004
    • 35

    amanoyngel och salt = båg?

    Hej,

    har försökt odla amanoyngel och följde då de råd man läser på nätet om att höja salthalten gradvis för att ynglen ska utvecklas. När jag fick yngel började jag tillsätta salt, bara så jag kom upp till 0,37% och då försvann alla yngel till nästa dag. Nån som har tips?

    mvh

    andreas
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Här har du ett internationellt forum med många människor som odlat många olika typer av räkor:
    http://www.petshrimp.com/discussions/viewforum.php?f=2

    Det är salt som gäller för Caridina japonica. Azur här på forumet har även lyckats med den här rackaren, så han kan säkert förklara mer ingående.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • plizken
      • April 2004
      • 1293

      #3
      Amanoräkan kläcks i sötvattensbäckar och sköljs ut till havs under första dagarna för att sedan växa upp till havs.

      När den är fullt utvecklad räka igen så simmar den tillbaka upp i sötvattensbäckarna igen för att fortplanta sig och växa.

      Du måste vara försiktig med saltvattensökningen och låta det långsamt stiga till ca 3,5% (marinnivå).

      Det är svårt och du kan inte räkna med att lyckas på första försöket.
      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

      Kommentar

      • hampus
        • May 2004
        • 35

        #4
        ok tack

        Kommentar

        • jolon
          • December 2002
          • 1075

          #5
          men är du säker på att du har amano? (cardonica....) vad ja har förstått när det gäller räkor så finns det lätt 8 arter som säljs som amano medans en ÄR det, lite grand som när jag började leta khulli, det finns 5 arter som säljs som khulli inte inräknat kanel varianten
          My internet should be readonly.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ja exakt, jag har själv köpt några "Amanoräkor", men skulle egentligen behöva hjälp med att artbestämma dom:
            http://194.236.255.117/defblog/pictures/picture1534.jpg
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Hampus: salthalten skall inte höjas gradvis. Det är bara att plonka ner dem i vatten med minst 17 promille (1.7%) och gärna 30-34 promille (3.0 - 3.4%) salthalt. Om ynglen dog inom en dag när du tillsatte salt gjorde du nån tabbe - även helt utan salt klarar sig nykläckta amano-yngel en dryg vecka.
              Se: http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm

              Defdac: Japp, det där är en Caridina japonica, en ung hane.

              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #8
                Du kan prova att odla dem i sötvatten först. Om det inte är Amanoräkor, så kan det vara så att de odlas i sötvatten. Se den felaktiga beskrivningen i Akvarieguiden. Där är det helt klart en förväxlingsart som är beskriven, eftersom den spontanodlas i sötvatten.

                defdac, vad jag kan se (utan att var expert) så skulle jag gissa på att det är en Amanoräka.
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                • hampus
                  • May 2004
                  • 35

                  #9
                  hej alla, tack för svaren, jag provar först odla dem bara i sötvatten nu då och ska se om jag kan artbestämma dem, sen får jag se

                  Kommentar

                  • AndreasBK
                    • December 2003
                    • 374

                    #10
                    hampus: Bor du i sthlm? Skriv gärna hur du lyckas med odlingen i så fall, är intresserad av nya räkor.
                    Tror de gamla klättrade ur och träffade min katt.
                    Andreas akvariesida

                    Kommentar

                    • micke eklund
                      • November 2002
                      • 680

                      #11
                      Hampus vad matade du larverna med första tiden?

                      Själv har jag misslyckats med min tredje omgång larver nu tyvärr.
                      Jag misstänker 2 saker den ena misstanken är ett mycket fint spirulinapulver jag köpt.
                      I går kväll levde ca 30 larver och i morse fick dom pulver när jag sedan kom hem från jobbet i förmiddags så var akvariet helt tomt.

                      Den andra misstanken är att dom helt enkelt är för tidigt födda och inte klarat av att få i sig käket.
                      När jag tittat på räkhonan och bedömt att hon var nära att börja slussa så jag har flyttat henne till en annan burk och bara några timmar efter flytten har honan börjat kläcka larverna.

                      Nästa försök blir att flytta henne så fort hon fått nya ägg så hon inte blir stressad av någon flytt.

                      Kommentar

                      • plizken
                        • April 2004
                        • 1293

                        #12
                        Grönvatten ska tydligen fungera som foder till dessa små liv. Kanske lite svårt att odla grönvatten nu när solen knappt kliver över horisonten.
                        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Plizken: jag har testat grönvatten, och det funkar i ett par veckor, men de överlever inte i längden om man bara matar med det - antagligen saknas nåt näringsämne. Mortlad spirulina & _små_ mängder torrjäst vet jag folk fött upp Amano-räklarver på.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...