Ursprungligen skickat av mohlin
Skulle inte vara nåt problem. Jag har 11 st tillsammans med ancistrusar o pansarmalar. Tror jag i alla fall, man ser dem nästan aldrig!
Skaffa räkor som har lite färg. Den "vanliga" Japonica räkan är ju ganska anonym om den gömmer sig i växterna. Körsbärsräkor syns ju bättre med sin röda färg.
Praktbotian äter med största säkerhet upp din räka förr eller senare (beror ju på storleken hur fort det tar innan räkan betraktas som mat). Så det är kanske inte den bästa kombinationen...
/Sabina
Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information
okej.... men Praktbotian är väldigt liten hur stora blir en räka då???
För det första så har jag sett praktbotior på uppåt 25-30cm, så ingen räka jag sett i affär borde gå säker för dem, för det andra så efterlyser jag lite precision i frågorna, det finns arter av "sötvattensräkor" som endast blir 2.5 cm långa, och andra som blir 5, kanske 10cm eller ännu längre! Latinska namn är nyckeln till allt! Då kan du få reda på mer om just den art du vill ha, annars blir frågandet något meningslöst! Tack för mig. Thomas
jag har själv körsbär, filter, amano och crystalred räkor! Jättetrevliga varelser! Mina amanos är underbara! Äter alla alger *inga algproblem här inte* och när dom är i fullvuxen storlek *Mina är på 3-4cm* så ser man dom ALLTID! Tror färgen och deras storlek när man köper dom gör att många aldrig ser dom...
Annars tycker jag crystalred är härliga figurer! Mycket vackert mönster och färg och sen synns som mycket och förökar sig!
Har sett att många "klagar" på att de inte ser till sina räkor. När jag hade dvärgbotior i samma kar som mina Amanos så såg jag dem aldrig. (Räkorna, alltså...) Jag utgår ifrån att de INTE vill ha stimmigt och rörigt på botten, för då gömmer de sig. Nu går de med mosaikgurami och kardinalfisk och de är framme hela tiden.
upptcäkte själv nyligen att körsbärsräkor gömmer sej om det är för ljust.
nu har jag gått ner en del i ljus och kunnat konstatera att ja har 2 honor som bär på ägg och inte 1 som jag trodde först
Kommentar