Eremitkräftor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H2O
    • September 2004
    • 63

    Eremitkräftor

    Hej!
    Jag har några frågor angående eremitkräftor;
    Hur stor yta behöver de? (Har hört att dem går att ha i en guldfiskskupa till och med.) Men vad bör man ha för bottenyta?

    Vad äter dem?
    Lever de länge, dvs. är de tåliga djur?

    Sist men inte minst; vad bör man betala för eremitkräftor och hur många bör man ha tillsammans för att de ska trivas?

    Tack på förhand!
    /H2O
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    tror att de lever ett mycket långt (70 år(?)) och enligt mig en tråkig livsstil.
    En eremitkräfta går väl på allt från 50-75 kronor, beroende på storlek, skal osv...
    De äter fiskmat och olika sorters sallad. ge dem kalkberikad mat, för skelettets skull. Gissar att det räcker med en yta på ca 30*30 cm eller liknande.
    (är dock ingen expert på eremitkräftor, har bara en kompis som har dem)

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • Royal Theed
      • June 2004
      • 105

      #3
      Eremitkräftor är väldigt långlivade djur och rör sig mycket och därför kräver relativt stor yta för att trivas. De kräver ett bra rymningssäkert terrarie på minst 30x40 cm. Bottenmatrialet ska bestå av sand eller grus vilket de kan gräva ner sig i. speciellt under hudömsning då de är mycket ömtåliga och känsliga, Trivs alltid bäst i grupp även om det går att ha dem solitära. Mycket klättermöjligheter i form av stenar och bark. Oxå ett fuktigt hörn och ett torrt hörn av terrariet är viktigt. en stor grund vattenskål där vattnet bör bytas minst varannan dag. och oxå gärna ha en skål med saltvatten för att få fylla på sitt föråd av salt i kroppen.

      ca 25 - 30 grader och ca 70 tilll 100 % luftfukitighet är bra.
      Äter det mesta. fiskfoder, torrfoder, musli. lite frukt och grönt och en separat skål med kalk för att fylla sitt behov av det.

      Oxå viktigt att tänka på att de vill ha flera storlekar och val av snäcksal att kunna byta till efter ömsning.
      750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

      Kommentar

      • H2O
        • September 2004
        • 63

        #4
        Jag tänkte inreda ett akvarie som ett "terrarie" till dem. Men jag har en inbyggd ljusramp i locket på akvariet (Ett lysrör, 54 liters akvarie) Hur mycket värme avger det ungefär, blir det för varmt?

        Vad ska man ha för att ställa in luftfuktigheten i akvariet?

        Kommentar

        • Royal Theed
          • June 2004
          • 105

          #5
          Tycker låter som det blir ganska lagom med värme, försäkrridsskull kan du skaffa en termometer och kolla. på så sätt blir det lättare att regelera tempen ifall det behövs.. men jag tror det räcker. För att höja luftfuktighteten är det antibgen att spraya 1-2 -3 ggr om dagen. annars är rörligt vatten ett bra alternativ. skaffa ett litet vattenfall tex spm säljs på duka som pryndad. du både höjer luftfuktigheten och får ett snyggt rinnande vatten samt bättre vattenkvalite än om det står stilla. kostar mellan 300 och 500 ca tror jag. men ett bra val... det har jag haft och det funkade bra.
          750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

          Kommentar

          • H2O
            • September 2004
            • 63

            #6
            Royal Theed, vet du möjligt vis vad eremitkräftor kostar? Har sett många olika priser.. men vad "borde" det "normala priset" ligga på?

            Kommentar

            • Royal Theed
              • June 2004
              • 105

              #7
              Det varierar nog mellan butiker samt storlekar på djuren osv.. men mellan 75 -100 kr typ. Igauana zoo i sthlm tar de 85 kr ex har jag för mig...
              750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

              Kommentar

              Arbetssätt...