2 + 1000 Amanoräkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lina87
    • March 2002
    • 21

    2 + 1000 Amanoräkor

    Månadens bästa köp: 2 Amanoräkor, varav en var gravid(!) för 70kr... Så nu har en helsikes massa småttingar... vad ska dom ha att äta? Jag satte miniminisarna i ett litet 5 liters "glasrör" med sand, magdalensis och andmat. Haha en del åkte ju ned i det stora karet, smaskig mat för dom andra fiskarna =).

    Men nu vore det ju kul om jag kunde få dom andra 90 småttingarna att överleva... Är det infusioner dom ska ha? Går det att fixa genom o sätta gräsklipp/hö i vatten och så "uppstår" infusioner? Läste om det i nån bok...

    Räkorna är för övrigt mkt underhållande att kolla på! Härliga djur!
    Linapina.
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    #2
    http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm

    om du kan engelska..

    Kommentar

    • Lina87
      • March 2002
      • 21

      #3
      Jag har ju mina räkor i färskvatten! Den här snubben hävdar att ynglenendast överlever i saltvatten! Stämmer det? Måste jag nu köpa dyrdyr saltmix om dom ska överleva, eller går vanligt salt bra? Aaargh!
      Linapina.

      Kommentar

      • zoomi
        • August 2004
        • 829

        #4
        det är mycket, mycket svårt att föda upp amanoräkor och ja dem måste ha saltvatten. Är inte expert och en ren gissning är att salt utan jod ska funka. lycka till, pma Azur om frågorså svarar han nog, amano-honer är nästan aldrig utan ägg... hon bara fortsätter producera men dem är ju befruktade, DOH! :P hoppas bara du köpte nån hanne också..

        Kommentar

        • Lina87
          • March 2002
          • 21

          #5
          jajamensan =). kollade nyss könen på dom också, det är en hona och en hanne... dom är skitkul o kolla på =).
          Linapina.

          Kommentar

          • mattias89
            • December 2003
            • 316

            #6
            Larverna behöver saltvatten innom 6 dagar för att överleva
            Mvh Mattias Nordfeldt

            Kommentar

            • jolon
              • December 2002
              • 1075

              #7
              Är du säker på att det är amano och inte nån av dom andra som säljs som amano?
              My internet should be readonly.

              Kommentar

              • zoomi
                • August 2004
                • 829

                #8
                jag köpte mina "amanoräkor" men senare fick dem stora klor, hanen av mina 4 räkor, fick reda på att det är glasräka, två av räkorna bär på ägg varje gång ber dem ca 3 veckor. gröna ägg sen får dem nya igen!

                Kommentar

                • mattias89
                  • December 2003
                  • 316

                  #9
                  Har dom stora klor så är det inte amano. De har små klor som d inte kan ta fiskyngel med. Har du sonna med stora klor så ska du inte ha yngel i samma akvarium om du vill behålla några.
                  Mvh Mattias Nordfeldt

                  Kommentar

                  Arbetssätt...