Varken djur, svamp eller växt...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Varken djur, svamp eller växt...

Jag tänkte bara visa en bild på vad i alla fall jag tycker är en riktigt spejsad varelse:
    http://mikes-machine.mine.nu/specimens/Aquatic_slime-mold_Dscn8485.jpg

Det är en akvatisk slemsvamp (Myxomycophyta) som dykt upp i ett av mina akvarier. Förmodligen har den kommit in med löven eller torven som jag har i akvariet. Det spejsade med den här organismen, är att den lever som en jättestor amöba: nätverket på bilden är en enda cell och kryper alltså omkring i akvariet(!), och äter upp överbliven fiskmat(!!). Den kallas 'slemsvamp' men har egentligen ingenting att göra med vare sig djur, växter eller svampar - det är en egen grupp. Den rör sig med en hastighet av, gissningsvis, 5-10 cm per dygn. Slemsvampen på bilden är sisådär 2.5 cm längs längsta axeln, och är fotad när den kröp på rutan. Jag tror också den på bilden håller på att föröka sig, att den bildar sporer i de små klubb-lika förtjockningarna i "grenspetsarna".

Själv tycker jag det var extra roligt att hitta den eftersom jag bara sett slemsvampar en handfull gånger i naturen.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • AndreasBK
    • December 2003
    • 374

Måste säga att den inte står så högt upp på min önskelista över akvarieinvånare. Har lite svårt för såna där svårdeffinierade organismer.
    Andreas akvariesida

Kommentar

• Morpheus
      • February 2003
      • 673

Vad fräckt Hur vanlig är den?
      Mvh Anders

Kommentar

• plizken
        • April 2004
        • 1293

Jag har för mig att jag läst vid något tillfälle att något liknande djur/varelse ska vara värdens största (till yta) levande organism. Kan det stämma.
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

Kommentar

Arbetssätt...