Räkyngel... borta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Räkyngel... borta?

    Har två räkor som bär på ägg * hade... den ena räkan hade ägg i förrgår, dem va jättegula och man kunde till och med se ögonen på räkynglena men, när jag kollade igå så vad äggen och ynglen putsväck! är det så at dem andra fiskarna:
    svärdbärare
    dvärggurami
    segelfensmolly
    segelfenspleco
    90% säker att det är en glasräka:
    http://www.wirbellose.de/arten.cgi?action=show&artNo=003

    För säkerhets skull gjorde jag en "mjärde", tror det var PatrikMalmo som tipsade mig om den, en "kräftfälla" stor ingång, liten utgång så att dem fångas där i. Jag hade den i under natten men nu p morgonen var där inga räkyngel, är dem för svåra att se eller har dem blivit uppätna?

    Har en "kull" på gång med fler ägg, större hona, ska bli kul och se hur dem utvecklas. Hoppas på tips hur ja ska göra till nästa gång!

    Tack på förhand!!
  • micke eklund
    • November 2002
    • 680

    #2
    Med största säkerhet blev nog larverna uppätna på en gång.
    Prova att stoppa honan med kläckfärdiga ägg i en egen burk när det är dags.

    Själv lät jag mina räkor (Caridinia japonica)gå ensamma.
    När sedan larverna kläcktes så skeppade jag över dom till saltvatten enligt Azurs artikel
    http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm

    Vad som gäller med Glasräka vet jag i och för sig inte, den kanske har några andra önskemål.

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #3
      k tack.. mm ska nog flytta över honan med äggen till yngelkasse 2in1, för levandefödande...

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Är det en s#229;dan här?
        http://www.petshrimp.com/glassshrimp.html

        Kommentar

        • zoomi
          • August 2004
          • 829

          #5
          hm lite dåliga bilder men
          http://www.wirbellose.de/arten.cgi?action=show&artNo=003
          där står den glassshrmp. så troligtvis är det nog den fast på min ser man äggen mycket klarare!

          Kommentar

          • zoomi
            • August 2004
            • 829

            #6
            Glasss Shrimp larvae do *not* need brackish <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=water&v=56">water</a> for this process and develop into post-larvae and adult shrimp in complete freshwater. Skönt att höra!!! kanske fins en chans att få dessa små liv att överleva! Hoppas tills min andre honas ägg blir gula och prickiga, tog typ 2 veckor gör den andre honan

            EDIT:
            "They even swim upside down on the surface to catch flake food pieces." det gör mina... ser skitballt ut! dem simmar uppchner jämsme ytan och plockar mat som blixten!
            Liknar mer och mer mina räkor!

            Kommentar

            • zoomi
              • August 2004
              • 829

              #7
              fler förlag jag skulle kunna göra?

              Kommentar

              • PatrikMalmo

                #8
                Yngelkasse med honan i låter bra, gäller bara att hålen i den inte är för stora så att småräkorna simmar ut. En vanlig genomskinlig plastbox (ca 10 liter) med javamossa och en syresten i vore troligen bättre. Byt vatten i den med akvarievatten någon gång om dagen. Jag skulle tro att glasräkor enligt den beskrivning du citerar kläcks som färdiga räkor, så det borde inte vara något problem att föda upp dem. Bräckvatten behövs säkerligen inte heller.

                Om du har mycket gömställen och växter i karet hittar du troligen några småräkor där om du letar riktigt noga. Misstänker starkt att de är mycket svåra att få syn på. En del räkor ser ut precis som föräldrarna i teckning när de kläcks, andra är verkligen HELT glasklara. En räka som är helt glasklar och 3-4 mm lång är attans svår att hitta... firrarna har nog ändå ätit de flesta om du har lite växter och inga gömställen i karet. De håller ju karet "under uppsikt" hela dagen, och det kan man trist nog inte matcha som akvarist.

                Mjärden funkar för övrigt inte om du inte lägger lite mat i den. Se till att det innersta ingångshålet är så litet att bara småräkorna kommer in i den, och kör ner den i karet några dagar framöver (även under dagtid). Glöm inte maten!! Ett par småpellets, några stora flingor torrfoder eller helst _lite_ fryst levandefoder borde göra susen. Mjärden måste ligga så att den stora öppningen har kontakt med botten på en sida, eller vetter mot något växtbuskage. Kan du få t ex en tuss javamossa att "sticka in" i den stora öppningen är det bra. En 5 dl petflaska borde gå att göra en verkligt bra mjärde av om man skär av toppen på den, vänder den utochin och gör några små hål (ca 4-5 mm diameter) en bit upp i själva tratten. Kan låta korken vara kvar då. Med så små "kräftor" måste det sluta helt tätt mellan flaska och tratt. Greppar du hur jag menar?

                Kolla mjärden mycket noga, är ynglen glasklara kan de vara svåra att få syn på tom i ett sådant begränsat utrymme. Måste kollas ofta också, på en så begränsad vattenvolym förstörs vattnet snabbt även med lite mat i.

                Lycka till!!

                Kommentar

                Arbetssätt...