Snälla hjälp Amonoräka lägger ägg!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo

    #16
    Du kan även kika igenom bilderna på denna site, under "Macrobrachium"

    http://www.wirbellose.de/arten.html#Großarmgarnelen

    Hilsen!!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Kan som sagt vara en liten art av Macrobrachium, eller kanske en Palaemonetes (Ghost shrimp).

      Kika igenom bilderna i artdatabanken på www.wirbellose.de så torde du hitta din räka, eller nån som är mycket lik.

      Men, som sagt - stora ägg betyder att ungarna sannolikt kläcks som miniatyrer av föräldrarna. Allt du behöver göra är att se till att ungarna när de kläcks har gömställen och mat. Javamossa och krossat torrfoder är en bra början.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • zoomi
        • August 2004
        • 829

        #18
        50% säker på att det är denna, men den är lite mörk.
        mina har nästan likadana ägg:
        http://www.wirbellose.de/arten.cgi?action=show&artNo=003

        Liknar mina räkor jättemycket men inte så många bilder :/!!!
        http://www.wirbellose.de/arten.cgi?action=show&artNo=046

        Vet någon en sajt eller erfarenheter av denna räka? visste inte att den vad "farlig" mot andra fiskar.
        Tack på förhand
        Tack Patrik!!!

        Kommentar

        • jolon
          • December 2002
          • 1075

          #19
          Ursprungligen skickat av zoomi
          50% säker på att det är denna, men den är lite mörk.
          mina har nästan likadana ägg:
          http://www.wirbellose.de/arten.cgi?action=show&artNo=003
          Ok,, mycket offtopic men vad är det för fisk under räkan? (översta bilden) vill ha!
          nästan så att alla mina odlings-planer ändras NU!
          My internet should be readonly.

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #20
            Shrug på fisken... Loricaridae, harneskmal från Sydamerika. Jag kan nästan inget om dem, men polaren har liknande. Som synes väldigt platta saker som gillar att gräva ned sig i sanden (man ser ofta enbart ögonen på de firrar polaren har). Får kolla upp det och så återkomma.

            Hilsen!

            Kommentar

            • zoomi
              • August 2004
              • 829

              #21
              Räkan med äggen har fortfarande inte lagt dem... hur lång tid (i dagar helst) kommer det ta innan hon lägger dem?
              + efter hon lagt dem kan man flytta dem, ta upp dem med håv om man ser nått ägg och flytta över till annat akvarie eller måste dem vara stilla?
              +efter dem lämnat honans buk hur lång tid (i dagar helst) kommer det ta innan dem blir larver/räkor?
              Nästan helt säker på att det är den här:

              http://www.wirbellose.de/arten.cgi?action=show&artNo=003
              vad heter den på svenska eller ett lättare namn?
              Tack på förhand!

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #22
                Jag är ingen expert på räkor, men jag har för mig att mamman bär på dom ända tills dom kläcks. I sådanna fall så har du mängder med små räkbebisar samma dag som hon släpper dem, jag kan tänka mig att det blir besvärligt att fånga upp dom.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • zoomi
                  • August 2004
                  • 829

                  #23
                  ok, mmm det lär bli ett problem. När dem väl är hotade så sticker dem som en smörjad blixt! och mina 4 guramisar är väldigt hungriga på små-djur, upptäckte häromdan när min svärdbärarhona födde (37yngel), hade hon i yngelburen, men alla guramisarna naffsade på plastburen efter ynglen som blev vettskrämda... men :P hur länge bär hon dem då? är det lönt att ta upp henne i yngelburen isåfall...?

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo

                    #24
                    Räkor bär på äggen ända tills de kläcks. Ena dagen har räkhonan ägg, nästa dag är de borta och då har du räkbebisar i akvariet om det är en sötvattensräka - vilket det verkar vara.

                    Svårt att svara på hur länge räkan bär på äggen, det beror på när den blev befruktad, temperaturen och kanske även på övriga vattenförhållanden. Pass på den frågan alltså.

                    När de väl är kläckta kan du troligen glömma att flytta dem till annat kar. De är rätt små och du kommer inte att se dem i ett sällskapskar. Enten blir de uppätna eller så gömmer de sig. Du kan iof prova att lägga ner en förenklad mjärde under natten med lite mat i, så får du se på morgonen vad det är i den. Tänk bara på att göra ingångshålet så litet att bara småräkorna kommer in i den, annars har du alla firrarna där också.

                    En enkel mjärde tillverkar du av en plastflaska. Skär av toppen och vänd den ut och in (så att toppen pekar inåt i flaskan - se till att kontaktytorna sluter tätt!!). Minska ingångshålet till max 5 mm med hjälp av korken. Lägg lite vanligt torrfoder i flaskan, fyll med akvarievatten och låt ligga på botten av akvariet under natten. Med lite tur har du en del räkbebisar därinne på morgonen. Samma metod går för övrigt att använda till att tömma ett tjusigt växtkar på alla fiskar utan att stöka till växterna, men då måste ingångshålet på mjärden vara större. Populärt kallas det för pilsnermetoden i Danmark - man läggar bara i mjärden och tar en pilsner under tiden firrarna simmar in i mjärden. Passar mig fint!!

                    När det gäller räkor finns det sällan bra svenska namn på dem. Affärerna kör med en del egentillverkade, och du kan säkerligen själv ge svenska namn till dina räkor som passar lika bra som något annat. Glasräka kanske funkar i detta fallet, om du är rätt säker på att det är den arten du klippte in länken till. Finns dock ett helt gäng till som också är mer eller mindre genomskinliga. För övrigt är namnförvirringen även på latin rätt stor, så vilka arter det verkligen rör sig om är svårt att vara säker på.

                    Slutsats: det handlar om lite trial and error här. Mitt tips är fortfarande att du försöker plocka ut räkhonan med rommen ur akvariet, och så ser du vad som händer när rommen kläcks.

                    Hilsen!!

                    Kommentar

                    • zoomi
                      • August 2004
                      • 829

                      #25
                      :P tack ett långt och fylligt meddelande TACK PATRIK!! ska helt klart testa mjärden... men några frågor ...
                      *Hur gör jag med öppningen? bara sticka ett hål i korken lr?
                      *Hur länge bär hon på äggen, i dagar lr månader lr vad?
                      *Hur ska ja sluta tätt med flaskan, tejp lär ju inte hålla i vattnet. eller?

                      Kommentar

                      • jackson
                        • September 2003
                        • 1242

                        #26
                        Du tar bort korken om hålet i flaskan är lagomt stort, annat fall så gör du ett lagomt stort hål i kortken och skruvar på.

                        Ingen aning. Runt en månad eller två skulle jag tro. Som skrevs, det är bara att prova. Skriv gärna ned vad du ser och gör i en dagbok, så att du vet tills nästa gång.

                        Flaskan skall bara vara så tät att fångsten inte kommer ut. Normalt behöver du inte göra något. Bara trycka dit den avskurna delen. Ev att du får skära två korta skåror in så att omkretsen på halsen kan bli lite mindre.
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                        Kommentar

                        • zoomi
                          • August 2004
                          • 829

                          #27
                          Tack... har sett att honm har haft dem i 3 dagar^^ men hur snabbt blir dem gröna? plötsligt en dag (3 dagar sen) så hade en av räkorna gröna saker på magen ^^

                          Kommentar

                          Arbetssätt...