sköldpaddan käkar sten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cattebus
    • June 2004
    • 61

sköldpaddan käkar sten

Min ena vattensköldpadda har ofta småsten i munnen, tuggar, och tuggar, och spottar sedan ut. (HOPPAS jag!?) Jag har aldrig sett honom svälja, men blev ändå orolig.
    Nu böt jag all inredning i går: ut med småstenen, och tog fin-fin SAND i stället. (Biltema så klart!) Singelstenarna fick ligga kvar för dem rör han inte. Sedan har jag sand på halva bottenytan. Supersnyggt!Men nu käkar den lilla krabaten sand för glatta livet i stället!!!
    Det kan väl knappast vara så skadligt som en sten i magen, men ändå...Funderade på om detta kan tyda på någon brist, eller om skalisar rent av, precis som fåglar, behöver sand/grus i magen för matsmältningens skull?
    Kan tillägga att han är frisk som en nötkärna och äter som en mindre häst! Han har solplats m värmelampa, uv-lus, korrekta temperaturer, samt en aning salt och kalktillskott i vattnet. (Hans polare rör inte sand eller sten)
    /C
    cattebus
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=212364
  • peyman
    • May 2002
    • 416

vad är det för typ av sköldpadda? Om han gör det hela tiden och han mår bra, så är det säkert ingen fara. Han sopttar säkert ut det.
    Peyman Zehtab-Fard
    Uppsala

Kommentar

• cattebus
      • June 2004
      • 61

Chrysemus Picta Belliana (felstavat?)heter den visst!
      /C
      cattebus

Kommentar

• Henreb
        • August 2004
        • 134

Kan det bero kalkbrist?

Hade en rödörad en gång i tiden. Jag struntade i gruset, de skitar ju ner så mycket. Inte så snyggt men lättare.
        540L Sydamerika

Kommentar

• danyael81
          • September 2003
          • 6

kan det inte vara normalt att dom gör det? ödlor äter väl småsten för att hjälpa till med matsmältningen?

Kommentar

• cattebus
            • June 2004
            • 61

ja, det var det jag tänkte, att kanske är det helt normalt??? (fåglar också) Tänkte om någon visste säkert.../C
            cattebus

Kommentar

• Henreb
              • August 2004
              • 134

Men de får inte äta för mycket. På ödlor kan man se om så är fallet och åtgärda det. Det är ju lite krångligt på sköldpaddor....
              540L Sydamerika

Kommentar

• hampe_90
                • December 2003
                • 101

Min ena sköldpadda gör precis samma sak, tar in en sten i munnen, tuggar och spottar ut den igen.
                Har faktiskt ingen aning om varför dom gör så men det är nog ingen fara för den har gjort det under hela den tid som jag har haft den, och den verkar må jättebra.=)

Kommentar

• Kuhlii
                  • March 2003
                  • 200

Ödlor brukar ju käka sten/sand/grus när dom har kalkbrist... är det samma med sköldpaddor tro? mina sköldpaddor har aldrig ätiit av inredningen iallafall....
                  Mina sköldpaddor kan du hälsa på om du går in på http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51995

Kommentar

• erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

Tyvärr fann jag detta efter en del googling:
                    13) Rock ingestion:
                    This is not a good thing to happen, however, they can survive. You must take them to the vet. They will take x-rays to see if it should be surgically removed.
                    No one knows why turtles eat rocks, maybe they are just bored. To prevent your turtles from eating rocks, either use rocks big enough that will not fit in their mouth or don't use any rocks at all. Blockage can also occur with eating sand. The sand can build up and block its intestines.

från: http://www.allturtles.com/care_sheets/first_aid.php

OBS - jag tycker <b>inte </b>att man måste rusa till vetrinären om sköldpaddan mår bra - <b>avvakta </b>istället - det brukar läkare göra i alla fall.

Killies is a lifetime passion

Kommentar

• PatrikMalmo

Häpp.

Nu har jag ingen erfarenhet av vattensköldpaddor, men jag har haft en Grekisk landsköldpadda i bostaden under ca 3 års tid. Den åt gärna grusbitar, ffa av kalk. Som jag förstod det behövde den det för att kunna bilda sitt skal. Jag hade faktiskt provat att lägga ner _små_ bitar av kalk till din sköldpadda och se om den föredrar att tugga på det. Då är det troligen kalkbrist, vilket botas av just kalkstensätandet. Köp lite vanlig faxekalk och slå sönder den i små bitar (3-4 mm), lägg ner i karet och observera. Jag _tror_ inte det är någon fara med att det passerar matsmältningssystemet. För vår landsköldpadda var det i vart fall inget som helst problem, tvärtom!!

Lycka till!!

Kommentar

• kramMiiis
                        • August 2004
                        • 106

Hej jag tror att det beror på att han försöker slipa ner tänderna.. samma sak gör ju kulfiskar... Kan iofs ha riktigt fel men men..

Kommentar

Arbetssätt...