Var finns Krabbor till salu nu(Gbg eller Malmö)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slugg
    • May 2004
    • 19

    Var finns Krabbor till salu nu(Gbg eller Malmö)?

    Hej!
    Jag är på jakt efter en sötvattenskrabba (Mangroverkrabba/Red Clawed Crab/Sesarma bidens) och mina vanliga akvarieaffärer har för inga för tillfället. Är det någon som har sett några krabbor i någon affär i Göteborgs- eller Malmö-området?
    /slugg
    ch
  • S_sund
    • July 2004
    • 1904

    #2
    Hej, vet att Hercules Zoo brukar ha kräftor och krabbor ibland (Herculesgatan, Göteborg). Var dock länge sedan jag senast var där så jag vet inte om de har några just nu. Ring och fråga! Lycka till!
    450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
    Min Blogg
    För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Varför inte bara fråga i din affär? Om den finns hos andra affärer så finns den förmodligen hos grossisterna. Alla affärer kan beställa hem från alla grossister.

      Den krabban du nämner är en hyffsat vanlig import och borde gå att beställa i alla butiker i Sverige.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Om du inte redan har beställt och råkar ha vägarna förbi löddeköpinge och Center och Syd så kan jag rekommendera en titt i djurbutiken inuti Center och Syd. De brukar alltid ha sötvattenskräftor och krabbor hemma. Dessutom håller de en bra kvalitet i sina akvarium.

        /Sabina
        Malmö
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        • Toke
          • October 2002
          • 26

          #5
          Hej!

          Jag vill inte vara petig, men Tropfrogs uttalande känns lite överdrivet. Visst, teoretiskt sätt så kan alla affärer ta fisk från alla grossister. Men om en butik har en eller två fiskgrossister som dom normalt handlar av så har jag svårt att tro att man skulle handla av någon annan bara för att EN kund vill ha EN krabba. Ofta har ju dessa grossister kvoter på hur mycket fisk man måste ta för att man ska få handla (eller iallafall få det fraktfritt). Har man redan en bra relation med sin fiskgrossist så kanske man inte chansar att ta fisk från nån annan där man inte känner till kvalité osv för en liten krabba.. Så visst, alla kan, men det är nog inte många som vill.
          Om ens vanliga grossist har krabbor hemma, då är det en helt annan sak! =)

          Mvh
          Björn

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Det jag säger är att detta är en väldigt vanlig import. Att tex simontorp som alla affärer tar fisk av någon gång inte skulle ha hemma tycker jag verkar mycket osannolikt. I vilket fall: Om man inte frågar i affären så får man inte reda på det. Det kommer massor av frågor som liknar denna hela tiden. Att inte fråga i affären och bara fråga här kan leda till att man kör många mil i bil för att komma till en affär som har den hemma när ens närmaste affär skulle kunna ta hem den.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Toke
              • October 2002
              • 26

              #7
              Jag håller med om att man i första hand kanske bör fråga i sin butik, särskilt när det gäller djur man känner till. Men för att retas lite extra kan jag meddela att det är långt ifrån alla butiker som tar fisk från Simontorp =)

              Mvh
              Björn

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                För att ge dig ännu mer vatten på din kvarn så kan jag säga att jag kollat upp simontorp och dom har inte denna krabba inne just nu. Kan det vara så att plockningen är sässongsbetonad? Dom lever väl i översvämmningsområden?
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • slugg
                  • May 2004
                  • 19

                  #9
                  Centrum Syd-butiken hade faktiskt två krabbor men tyvärr hade de någon vit beläggning på ögonen, så det blev inget köp.
                  Tack iaf för tipset.
                  /slugg

                  Ursprungligen skickat av Sabina
                  Om du inte redan har beställt och råkar ha vägarna förbi löddeköpinge och Center och Syd så kan jag rekommendera en titt i djurbutiken inuti Center och Syd. De brukar alltid ha sötvattenskräftor och krabbor hemma. Dessutom håller de en bra kvalitet i sina akvarium.

                  /Sabina
                  Malmö
                  ch

                  Kommentar

                  Arbetssätt...