snäcka + kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vega
    • July 2004
    • 90

    snäcka + kampfisk

    Hej hopp!

    Jag såg ett videoklipp med nån som hade en ganska stor snäcka i sitt akvarium (och nu pratar jag om <u>snigel-snäcka</u>, inte tomma skal) och tyckte att det verkar helt underbart och vill därför ha själv. Dom är ju sååå bedårande!

    Länk till videoklippet: http://media.animal.discovery.com/co.../fishtank.html


    <b>Lite frågor!</b>

    <b>1.</b> Går det att ha snäckor tillsammans med en kampfiskhane, eller äter han upp dom? Om inte, vilka sorters fiskar fungerar i sånt fall?

    <b>2.</b> Vad är det för sorts snäckor man har i akvarium? Jag är främst intresserade av lite större, som den i filmen.

    <b>3.</b> Är dom svåra att sköta?

    <b>4.</b> Var kan man köpa dom, och vad ligger priset på ungefär?

    Tacka för alla sorts svar jag kan få
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det handlar säkert om Ampullaria-snäckor och de finns ibland till salu i en del akvarieaffärer. Skulle tro att de funkar ihop med kampfisk.
    Det beteende de uppvisar på videosnutten är dock definitivt inte normalt - de beter sig som vanliga snäckor.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • join4t
      • October 2003
      • 854

      #3
      Hehe den snäckan skulle man ha haft =) Mina små snäckor brukar vid sällsynta tillfällen krypa/åka omkring uppochned på vattenytan och det ser också rätt kul ut. Antar att de kryper dit från kanten och använder ytspänningen.
      "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

      Kommentar

      • vega
        • July 2004
        • 90

        #4
        Kjell - Tack så mycket för dina svar! Jag har hittat en hel del info nu när jag har namn att gå på.

        join4t - lustinga små snäckor du har

        Bara en fråga till! På ciklid.net (?) läste jag att dessa snäckor inte har något manligt respektive kvinligt kön, utan kan få ägg bara de har en till att vara med, och att båda två då lägger ägg. På en amerikansk sida som var specialicerad på 'apple snails' läste jag att de visst är han och hon könade. Vilket stämmer? Skulle så vara fallet vill jag ju gärna skaffa snäckor av 'rätt' kön.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Apple snails lär vara tvåkönade - något av ett undantag när det gäller snäckor.
          Däremot såg jag på en zoo-affär att de hade en kampfiskhanne tillsammans med snäckorna och han hade riktigt "kul" med snäckorna. Han gick och nafsade dem där han kom åt. Han avlägsnades efter mitt påpekande. Så jag skulle inte råda någon att köpa snäckor för att ha tillsammans med en kampfisk.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Sabina
            • January 2003
            • 481

            #6
            En bra sida som jag varmt kan rekommendera är www.applesnail.net. Där står altt och lite till om dessa sötvattenssnäckor (finns även lite översatt till svenska).

            En liten sak kan dock tilläggas, det finns beskrivet av andra på ovan nämnda forum (applesnail) att just kampfiskar (då slöjformen) är både nyfikna och relativt orädda. Snäckan däremot kommer snabbt att stänga in sig i sitt skal om kampfisken pickar på den och då kan kampfiskens slöjfenor fastna. Har man otur så kan detta leda till att kampfisken dör och istället blir uppäten av snäckan. Så med andra ord, skulle inte rekommendera dig att blanda just dessa stora sötvattenssnäckor med din kampfiskhane.

            /Sabina
            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

            Kommentar

            • vega
              • July 2004
              • 90

              #7
              Aj då! Det låter ju inte alls bra, att båda kan råka illa ut pga varandra. OK, jag får helt ekelt skippa idén med att ha dom i samma kar. Får fundera lite på att kanske ha två kar då! Vill så gärna ha söta snäckor...

              Kommentar

              Arbetssätt...