SÖTVATTENS HUMMER

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chickeheels
    • July 2004
    • 7

SÖTVATTENS HUMMER

Någon som kan hjälpa mig att art bestämma min sötvattens hummer ? köpte den på en zoo butik i lerum igår. den har blå smä spräckliga fält över kroppen och en knall röd strimma på kanten på vardera klon. är nu ca 10-15 cm lång.

hur vill de bo och äta ??

hur ser man vad som e hona o hane ?? han ni någon länk till en bra sida om dem eller foto på en att skicka så jag kan jämföra ?

tack på förhand.. mvh paulina
    djur och bil galen brud.
  • rennicke
    • November 2003
    • 335

Jag köpte en sötvattenshummer inne i sthlm förra hösten. Tyvärr vet jag inte vilken art det var. Det visste inte dom i affären heller. Jag kom fram till att antagligen var en kinesisk variant och inte skulle bli så mkt större än vad den var, c:a 13 cm.

Det var en mycket livlig krabat som ville ha mkt gömställen och tyckte om att gräva, han hade en favoritgrotta som han alltid låg i och en dag hade han lagt en liten prydnadskruka framför grottan som dörr

Andra fiskar jag hade var neontetror, guppies och en pleco. Pleco strök med först eftersom den var bottenlevande och inte så svår att fånga. Emellanåt fick han tag på några av småfiskarna och åt upp dom. Annars brukade jag mata honom med torskfilé några gånger i veckan, det gillade han väldigt mycket och han fick världens fart när han kände lukten av maten i akvariet.

Sedemera införskaffade jag 4 st. rödciklider och ett 160-liters akvarium. Dessa fiskar var inte ett dugg rädd för honom och jag tror att det var deras beteende som till slut gjorde att han dog, troligtvis av stress.

Men under de månader jag hade hummern var det en riktigt rolig, livlig krabat!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905

Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

Kommentar

• chickeheels
      • July 2004
      • 7

jag hade ju min första hummer som jag har nu med tillsammans med min störa slöj sjärt, de verkade bli kompisar efter 2 dagar men när den andra hummern kom i så tog det en dag o sedan flöt min stackars fisk upp och ner i akvariet utan fenor
      verkar som de kanske gaddade ihop sig. så nu får de ha akvariet för sig själva utan sällskap av någon annan förutom varandra

skulel villja hitta arten bara så man kan se foton och läsa om dem jaja, hittar du något så säg till.
      djur och bil galen brud.

Kommentar

• PatrikMalmo

Om "hummern" har mycket stora klor med samma form som på de humrar som vi käkar, är det troligen någon Cherax-art. Cherax quadricarinatus är blå med röda kanter på kanten/undersidan av klorna. Har den mindre klor som är mer långsmala är det troligen en kräfta, t ex någon Procambarus.

Har inga bra länkar, men sök på Cherax och se vad du hittar.

Hane och hona (kräftor/hummer) skiljer man lättast genom att kika på dem ovanifrån. Honorna har oftast bredare stjärt än ryggsköld, medan hannarna har smalare. Honorna har inte heller lika stora klor och är i de flesta fall inte alls så starkt färgade.

Gillar att ha gömställen att dra sig undan på och äter det du serverar dem. Inte kräsna i maten. Små bitar av rå fisk, upptinade räkor (med skalen kvar), ärtor, torrfoder... prova och se!! En del klipper lätt mindre fisk.

Kan vara smått ofördragssamma mot varandra (revirhävdande), så hittar du fler ska du inte ha för många i akvariet. De grossister vi besökt i Tyskland har ALLTID enbart en i varje kar när de börjar bli stora. Ett gäng små (upp till 5 cm) kan gå bra att hålla ihop om man har mycket gott om gömställen.

Hilsen!!

Kommentar

• Kid
          • February 2004
          • 183

Kolla här kanske?

http://www.shrimpcrabsandcrayfish.co.uk/Shrimp.htm?Shrimpfr.htm~mainFrame

/Kid

Kommentar

• chickeheels
            • July 2004
            • 7

tror det är hummer rasen du nämde där som började på c.
            ska kolla upp det. har nopg en hona o en hane då.

de äter bra och verkar inte bråka något. ska slänga ner lite krukor nu. tack för den hjälp jag fått. om någon annan har nå¨got mer att säga så e det bara att prata på. jag läser

tack
            djur och bil galen brud.

Kommentar

• PatrikMalmo

Om du går in på länken ovan och spanar under "Crayfish" och "Australian species" så hittar du Cherax quadricarinatus där. Bilder på både hona och hane. Det är den enda jag hittat som har de röda kanterna på klorna.

Gott att de äter och frodas!! Lite fler gömställen gör dock ingen skada.

Vad fick du förresten ge för dem i butiken?

Hilsen!!

Kommentar

• chickeheels
                • July 2004
                • 7

köpte dem för 75 kr st.
                vad kostar de vanligtvis ? kan man få tag på andra sorter i någon annan butik någonstans ? såg att det fanns riktigt fina sorter.

mvh paulina
                djur och bil galen brud.

Kommentar

• chickeheels
                  • July 2004
                  • 7

jag kan skicka foto om någon vill titta på dem. så man kanske kan få hjälp med art lättare.
                  djur och bil galen brud.

Kommentar

Arbetssätt...