Triops, finns dom fortfarande???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cecilia
    • January 2003
    • 754

    #16
    Just nu kan jag absolut inte hitta "Vad jag finner i sjö och å" men jag har bestämt för mig att den säger att det finns Triopssläktingar i Sverige, närmare bestämt i vattensamlingar på Ölands alvar och liknande ställen. Med lite tålamod kan man kanske skaffa några VF? /Cecilia

    Kommentar

    • martinalexander
      • July 2004
      • 151

      #17
      Ok, kanske det men inte säkert att dom överlever. Du kan ju prova odla några om du ska försöka fånga. Men ingen som vet var det finns triops i skåne?

      Kommentar

      • trilobite
        • December 2005
        • 60

        #18
        Ursprungligen postat av cecilia
        Just nu kan jag absolut inte hitta "Vad jag finner i sjö och å" men jag har bestämt för mig att den säger att det finns Triopssläktingar i Sverige, närmare bestämt i vattensamlingar på Ölands alvar och liknande ställen. Med lite tålamod kan man kanske skaffa några VF? /Cecilia
        Gammal tråd, men jag började engagera mig i svenska artdatabanken där de har en entry på Triops cancriformis. De är rödlistade och oerhört fridlysta (2-3 platser i sverige, uppsalafynd på 40-talet, södra sverige och alvaret, första ölandsfyndet på 50 år förra året) - att fånga egna är tokförbjudet! Triops cancriformis (som är den största arten) går att beställa från england såvitt jag vet.
        Uppsala Akvarieförening
        Finns också på Facebook

        Kommentar

        • Mamma Mia
          • December 2004
          • 2504

          #19


          har billiga triops att köpa via post
          Always look at the bright side of life

          Kommentar

          • trilobite
            • December 2005
            • 60

            #20
            Ursprungligen postat av Mamma Mia
            http://www.claraelf.com/

            har billiga triops att köpa via post
            De säljer den amerikanska arten, så man skall vara försiktig så man inte slänger sanden etc ut i naturen
            Uppsala Akvarieförening
            Finns också på Facebook

            Kommentar

            • trilobite
              • December 2005
              • 60

              #21
              Trådnekromanti.

              Nytt svenskt fynd av Lepidurus apus, systersläkte till Triops. Lokal i Uppsalatrakten, endast en känd lokal i Sverige tidigare!
              Uppsala Akvarieförening
              Finns också på Facebook

              Kommentar

              Arbetssätt...