sötvattens musslor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joasslim
    • February 2004
    • 17

sötvattens musslor

Hej e det någon som vet om man kan ha musslor i vanliga akvarium.
    Dom borde vara ganska nyttiga som "filter".
    Skulle vilja veta hur varmt dom vill ha det.

Tack på för hand
    Bra svar e alltid roligt
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

Jag plockade in en mussla i ett sötvattensakvarium en gång på 1960-talet och den snodde runt som sjutton i sanden. Men jag undrar om det finns tillräckligt för dom att äta i ett litet akvarium...

Senast hade jag en ganska stor mussla som biologiskt filter i en ganska liten trädgårddamm i Bälinge. Det fungerade bra enligt min högst personliga åsikt. Den överlevde till och med vintern. Så jag borde nog skaffa en här i Huskvarna med tror jag...
    Killies is a lifetime passion

Kommentar

• NiXoN
      • December 2003
      • 2068

Jag "fick" 2 st av min sambo och dom verkar klara sig i mitt växt kar med 24C grader, sen skulle jag upskatta lite mer info om dom små liven.
      Enligt gubben som sålde dom så filtrerar dom 40-60 liter i timmen.
      vh NiXoN

Kommentar

• joasslim
        • February 2004
        • 17

Hur länge levde den i ditt kar och hur varmt hade du det.
        Jag va nere i en djur affär o dom sålde stora musslor för 29 kr
        men hon kunde inte svara på hur varmt dom hade det.
        Så det skulle vara kul om jag kunde få en mussla att överleva i mitt akvarium.
        Man vill ju inte köpa djur om dom inte kan överleva.
        Bra svar e alltid roligt

Kommentar

• PatrikMalmo

Har ingen större pejl på musslor, men spontant skulle jag passa mig för det om du inte kan hitta någon tropisk variant. Misstänker starkt att de musslor som säljs till dammar i Sverige är inhemska arter som är anpassade till en viloperiod med kyligare vatten under vinterhalvåret.

Många av våra svenska arter av fiskar funkar dock utmärkt i akvarium under sommaren, och samma gäller troligen för musslor. Rör det sig om flodmusslor vill de säkert har snabbare genomströmning i akvariet samt rätt syrerikt vatten. Vi hade musslor i dyn på de sjöar jag dök i som barn, och de fixar säkerligen både lite varmare och mer stillastående vatten. Något du verkligen måste hålla pejl på är om musslan lever eller är död. Ruttnande sniglar drar en del syre från vattnet, och jag tror att det ändå bara är en bråkdel av vad en ruttnande mussla drar. Tänk också på att kallvattensarter kan dra in andra parasiter i ditt inomhusakvarium. Borde iof vara kollat redan i butiken, men det är inte alltid sådant funkar som det ska.

Om det är filterfunktionen du är ute efter hade jag personligen kollat på vanliga filter i stället för musslor till ett inomhusakvarium. I dammar och kallvattensakvarier hade jag däremot gärna testat musslor. Ska förutom alger och annat tydligen dra en del tungmetaller också, och är det fiskarna du har fokus på är det en stor fördel.

Men, men. Omväxling förnöjer, och jag har ingen erfarenhet av det i praktiken. Prova och se!!

Hilsen!

Kommentar

• erikthur
            • March 2004
            • 9953

Jag sökte på musslor här på zoopet och den här tråden ger nog bäst information:
            http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9186
            Men jag vill tillägga följande - tänk på att musslor som rör på sej föredrar fin sand.
            Musslor behöver mat så jag skulle nog föreslå att man inte har ett filter som konkurrerar med musslan ifråga utan låta låta den sköta filtreringen.
            Sist en tanke från de gamla akvarieböckerna - "för akvaristerna är musslor nog mest kända för att Bitterlingen lägger sina ägg i dom..." Så följdfrågan blir väl när lekte någon av en Bitterling sist...
            Killies is a lifetime passion

Kommentar

• joasslim
              • February 2004
              • 17

Tack för länken nu vet jag att musslor inte e något för mig.
              Alltid lika kul att få lära sig något nytt.
              Bra svar e alltid roligt

Kommentar

• PatrikMalmo

Erik,

tack för länken. Jag är allmänt naturintresserad och borde självfallet ha tänkt på vad musslor äter. Precis som malar så lever de inte av själva skiten på botten...

Hilsen!

Kommentar

• joasslim
                  • February 2004
                  • 17

Det trodde jag oxå men nu vet jag MYCKET bättre.
                  Där räddade ni livet på ett par musslor.
                  All heder till er.
                  Bra svar e alltid roligt

Kommentar

Arbetssätt...