Blåsfiskar är väl bara saltvatten eller?
Sniglar i akvariet! Vill ha bort!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kollaps
X
-
Det finns kulfiskar (blåsfiskar) i bräckvatten också, och till och med sötvattensarter även om de är sällsynta i akvarium. De vanligare bräckvattensarterna är bra snäckätare men tyvärr ganska bitska mot andra fiskar. Som någon nämnde blir praktbotior alldeles för stora för ett 222-liters akvarium, de behöver minst det dubbla. Dvärgbotior är däremot ett utmärkt val, liksom t ex skunkbotia, pakistanbotia eller någon annan art som inte blir så stor. Tänk på att alla botior är stimfiskar som måste vara åtminstone 7-8 för att trivas bra. Är de färre kan de bli stressade och börja bråka med dina andra fiskar. Det är också riktigt att snäckor i rimligt antal gör mer nytta än skada genom att äta alger och foderrester. I Norge säljer man till och med snäckor på akvarieföreningarnas auktioner!
OlleKommentar
-
Jag skaffade 2st pakistanbotior och även om snäckorna inte har fösrvunnit så är det klart minde tillväxt på dom.
och råkar någon snäcka bli "lagom" stor så fixar botiorna den direkt. har sett nu att det ligger tomma skal lite var stanns på botten.
Dom är roliga fiskar också.
Enligt mig så är dom fredliga, vid matning så kan dom jaga övriga fiskar men har aldrig sett att dom bitit eller något sådant.Kommentar
-
Varför kan man inte ha botia och malar i samma akvarium, blir det för mycket konkurans? Har botian också revir?Kommentar
-
Alla har sina egna erfarenheter - och mina var att de framfusiga botiorna snodde all mat och stressade de lite segare och fegare malarna.
mvh DanielDet enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
och framgången är given. Samuel Clemens
Mina bilderKommentar
-
Har inte läst alla svar men kan säga hur jag gjorde då jag had väldigt mycket sniglar.
Först köpte jag 5 praktbotior - hjälpte inte
Sedan badade jag fiskar för sig, växter för sig och tillbehör för sig i salt vatten.
Fiskarna skulle vara i så länge att de blev lite groggy. så det bästa var att bada dom var för sig. i en djup tallrik.
Så skall du även göra med ny inköpta växter och fiska mede mera
Jag tog även och gjorde så att smulade söner en bröd skiva la i en tyg bit så det blev som en boll och la ner i akvarit många sniglar samlades här och var lätta att ta bort.
Svärdbärare äter även sniglar men då behöver du många för att dom skall göra rent hela akvariet.Skall köpa Guppysar snart så har ni några tips vart man kan hitta fina Guppy´s.!Kommentar
Kommentar