Amanoräkor och koppar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matrix
    • March 2003
    • 135

    Amanoräkor och koppar

    Jag läste nyss i en tråd att Amanoräkor inte tål koppar. Jag är i färd med att köpa några Amanoräkor till ett akvarium där det behövs räkor p g a alger på växter, fötter och glas. Men problemet är at jag har 0,3 mg koppar/liter vatten och inget förändras om vattnet får spola en timme, det blir ingen skillnad. Kan jag ändå ha räkor om jag använder Aqua safe och med hjälp av askorbinsyra ser till att vattnet inte är för mjukt, eftersom jag göder med Co2?
    Mvh
    //KarlAxel
  • Rambo
    • February 2004
    • 672

    #2
    Gödningsmedlet jag använder sedan en dryg månad tillbaka innehåller koppar och jag har inte märkt någon påverkan på mina amano. Jag vet dock inte hur mycket koppar det innehåller.
    575l Åleds
    80l JAD
    Tiffany - perser/norskskogskatt
    Lizton - renrasig Bengal

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      0.3 mg/l koppar _bör_ vara OK för amanos, särskilt om du har hårt vatten.
      Runt 1 mg/l sägs räkor börja trilla av pinn.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • matrix
        • March 2003
        • 135

        #4
        Oh, tack, vad lättad jag blir.
        Mvh
        //KarlAxel

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #5
          Räkor är generellt mer känsliga för metaller av alla slag, men jag tror inte det är något problem med de halter du har i akvariet. Däremot ska man vara mycket försiktig med en del mediciner mot fisksjukdomar. Köp några stycken och prova, så kan du komplettera med flera så småningom.

          Kommentar

          • ervrj
            • January 2004
            • 20

            #6
            en kur av spirohexol JBL / octozin och amanoräkor någon som vet eller har erfarenhet av om det funkar?

            Kommentar

            Arbetssätt...