Vilka alger ger sig en Amanoräka på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blötdjuret
    • May 2004
    • 39

    Vilka alger ger sig en Amanoräka på?

    Äter en Amanoräka även skäggalger. Det påstår min akvariehandlare. Har han rätt? Hur många bör man ha?
    Fishcrazy
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Jag skaffade 3 Amanoräkor igår. Det får gå några veckor innan jag vet vilka alger dom äter.

    Det skall också bli spännande att se om mina Palettciklider kan vänja sig vid räkorna eller om dom tror att det skall bli räkmiddag. Jag hittade 3 relativt stora räkor, så förhoppningsvis fungerar det.

    Jag såg en annan tråd här på Zoopet där någon rekommenderade cirka en räka/15 liter vatten.

    Kommentar

    • Dean87
      • January 2004
      • 70

      #3
      jag undrar pckså om amano räkor käkar skäggalger
      Mvh. Dean

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Jag vet egentligen fortfarande inte vilka alger en Cardina Japonica äter. Räkorna vågar inte ge sig ut på så långa simturer med en sur Palettpappa i närheten. De sitter mest l mitt Limophila Sessiflora-snår och putsar ett närliggande Cryptocoryne-blad.

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #5
          De käkar allt utom blågrönt, enligt min erfarenhet. Ibland är det dock lite lurigt, de verkar föredra grönalger, multnande blad och vanligt fiskfoder - och så länge de får tillräckligt av den varan så käkar de inte andra alger. Kombinera räkor och Otocinclusar - Otosarna är nästan oslagbara på släta ytor, och räkorna klipper det som blir kvar på kanterna. Den äkta siamesiska algätaren är också otroligt bra, men blir för stor för min smak.

          Svårt att säga hur många man ska ha - i mitt 140-liters har jag 12 stycken, men så växer allt ganska hyfsat också (inklusive grönalgerna). Jag har odlat Amano-räkorna och vill man se en verklig skillnad snabbt ska man ju slänga i 50-60 stycken i karet - då händer det grejer!! Ska man köpa dem i butiken blir detta dock för dyrt, så en räka per 15 liter låter vettigt - men det beror också på hur mycket alger du har.

          Kommentar

          • jolon
            • December 2002
            • 1075

            #6
            1/15 lät intressant, jag har hört siffror som drar iväg till 5/15 och mer,,
            My internet should be readonly.

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #7
              Fem räkor på femton liter? Låter mycket, men under en kort period så gör de säkerligen slarvsylta av allt vad alger heter. Sen får man mata dem med torrfoder!!

              Får ju också tänka på "totalbefolkningen" i akvariet. Småfirrar (upp till 5 cm) brukar jag räkna 1 cm fisk per liter vatten, för att få en vettig uppskattning av hur mycket fisk jag kan ha i ett kar. Större firrar räknar jag 2 cm fisk per liter vatten. Räkor tar ju också en del plats, och en av de få negativa saker jag hittat med Amano-räkan är att de faktiskt skitar ner en hel del. Algerna går visserligen åt, men det som kommer ut i andra änden är rätt grovt och stökar till en del - även om man är duktig med slamsugaren.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Rekommendationen om en räka per två liter kommer från Amano himself, men det måste röra sig om en felöversättning eller nåt.

                Tilläggas kan att Amanos tar inte riktigt grova, gamla alger, t.ex. inte gamla ruskor av hjorthornsalger eller Cladophora (grönslick). Det kan man ju lite förstå - en fisk som tar såna äter förmodligen upp akvarieväxterna också.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Holmby
                  • February 2004
                  • 1118

                  #9
                  Hur knäcker man hjorthornsalger om man fått dem? Jag har tagit bort de värst utsatta bladen.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...