Har jag missförstått allt eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SussieGross
    • May 2004
    • 197

    Har jag missförstått allt eller?

    Jag hade för mig att sniglar/snäckor i akvariet åt upp ens växter, men här på forumet verkar alla bara tycka att de är lite fula (?) och att det är lugnt och tyder på bra vattenvärden! ELLER? Hur ligger det till egentligen????!


    Tackar!
    Blubb!
  • AndreasBK
    • December 2003
    • 374

    #2
    Snäckorna äter väl främst alger? Men det beror väl på hur god tillgången på föda är.
    MVH Andreas
    Andreas akvariesida

    Kommentar

    • Lenita
      • June 2003
      • 850

      #3
      Antar att vi pratar om "ofrivilliga" snäckgäster? Visst tuggar dom på bladen, men jag har inget emot dem eftersom de ger mina praktbotior ett litet näringstillskott.
      ____________________________________
      Pax vobiscum!

      Kommentar

      • SussieGross
        • May 2004
        • 197

        #4
        Hmmm ja, det var väl det jag tänkte *fan* har fått en snäckinvasion och mina underbara botior strök med i vitapricksjukan för några månader sedan...


        Hmmm...vilka e de fredligaste botiorna???

        Tackar!
        Blubb!

        Kommentar

        • Lenita
          • June 2003
          • 850

          #5
          Jo då hade du förmodligen snäckor redan innan men botiorna höll dom i schack. Tror nog att alla botior är ganska fredliga, men skygga i olika grad. Dvärgbotior ska tydligen vara dagaktiva, men jag har ingen egen erfarenhet av dem. Är fullkomligt botia-frälst annars
          ____________________________________
          Pax vobiscum!

          Kommentar

          • Bubblan89
            • November 2002
            • 1220

            #6

            Jag har pakistanbotior. Jag brukar ge dem sniglar/snäckor som godis då och då
            Pakistanbotior är väldigt roliga akvariefiskar, de är ute och simmar nästan hela tiden. De brukar busa och jaga varandra.
            Men de är ganska vilda och ibland så ger sig mina på de andra akvariefiskarna, inte allvarligt.
            De är aggressiva om de bor i ett litet akvarium. Jag hadde min första pakistanbotia i ett 52 liters akvarium han var elak då men när han fick kompisar och flyttades över till mitt 112 liters akvarium blev det en enorm skillnad.
            Jag kan till och med handmata dem.

            Kommentar

            • Lenita
              • June 2003
              • 850

              #7
              Jo det är kanske viktigt att komma ihåg också. Botior är stimfiskar, så förutom gott om plats så bör man ha minst 6-7 stycken för att de ska trivas.
              ____________________________________
              Pax vobiscum!

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                Om snäckor äter växter eller inte tvistas det. Jag har aldrig märkt något gnag på växterna av mina snäckor, har dock inte haft mer än 5-6 olika sorters snäckor, så det kan ju vara någon annan sort som gnager.

                Kommentar

                Arbetssätt...