sniglar i massor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    sniglar i massor

    Vid ett första ögonkast kan man räkna till 10, efter en stunds studerande 10 till. Sen vågar jag inte räkna mer, det blir för magstarkt för mig.

    Vårt kar är på 54 liter och tydligen på tok för litet för snäckätande fiskar.

    Så vad ska jag ta mig till?
    /Nina
  • Joacim
    • December 2003
    • 964

    #2
    Plocka bort för hand , mata mindre. Tja, det är väl vad du kan göra om du inte vill göra en "helrenovering" eller spruta i kemikalier.
    /J
    Det finns 10 sorters människor här på jorden.
    De som förstår binära tal och de som inte gör det.

    Kommentar

    • Joacim
      • December 2003
      • 964

      #3
      Hur ser dem ut förrästen? De är antagligen tämligen harmlösa och blir inte för många om det inte finns ett överflöd av matrester.
      /J
      Det finns 10 sorters människor här på jorden.
      De som förstår binära tal och de som inte gör det.

      Kommentar

      • mam
        • May 2004
        • 1064

        #4
        Jag vet att dom inte är farliga, men jag är världens största mes. Jag är dörädd för "kryp". Sniglar, insekter, larver etc. Jag vågar knappt röra glaset när jag ser sniglarna. Jag får kalla kårar...
        /Nina

        Kommentar

        • Joacim
          • December 2003
          • 964

          #5
          Hehe, ett ypperligt tillfälle mao att börja bearbeta fobin
          Skämt åsido, du har väl någon i närheten som kan rycka in och hjälpa till hoppas jag?
          /J
          Det finns 10 sorters människor här på jorden.
          De som förstår binära tal och de som inte gör det.

          Kommentar

          • mam
            • May 2004
            • 1064

            #6
            Min dotter plockar sniglar nästan varje dag, men det känns som att hon inte hinner med riktigt. Dom verkar bli större och fler hela tiden.
            /Nina

            Kommentar

            • Joacim
              • December 2003
              • 964

              #7
              Bah... dessa lata ungdomar... Plocka fram piskan och hota med indragen veckopeng! Men som sagt, dra ner på matningen lite så blir det nog bättre.
              /J
              Det finns 10 sorters människor här på jorden.
              De som förstår binära tal och de som inte gör det.

              Kommentar

              • Kawe
                • May 2004
                • 279

                #8
                Annars har du väl 2 ungar till, använd dom vetaja. :-)

                Kommentar

                • Ola paul
                  • March 2003
                  • 432

                  #9
                  Eftersom karet bara är på 54L så hade jag tömt hela karet och sköljt karet i badkaret/duschen.
                  Spara det mesta av det gammla vattnet så det inte blir problem vid påfyllning...
                  Se till att det inte sitter sniglar i pumphuset med.
                  Skölj även växterna under rinnande vatten så ska det nog gå bra=)

                  Mvh Ola
                  Ola Lindeberg.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

                  Kommentar

                  • mam
                    • May 2004
                    • 1064

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Kawe
                    Annars har du väl 2 ungar till, använd dom vetaja. :-)
                    Haha!! Ja, 2-åringen kommer springande med utsträckt tunga bara man gör antydan till att öppna locket på akvariet. Hon skulle säkert mer än gärna äta sniglarna. *ryys*

                    Finns det nån mat sniglarna INTE äter? Tänkte att man kunde svälta ut dom.
                    /Nina

                    Kommentar

                    • Poseidon
                      • February 2003
                      • 1255

                      #11
                      Det är iåförsig ingen fara med nåra snäckor...det ä bara det att gör karet ful att se...När det finns såna små kryp på rutan.

                      Lägg ett köttbit på botten nåra gånger så samlas dessas där å ä lätt att plocka den. Upprepa behandlingan nåra gånger de minskar men de försvinner inte. Om du inte har nåra Botier.

                      Rekomenderas kan...nåra små dvärjbotier (blir inte större än 5-6cm) att inhandla dom tar de små inte de synliga för ögonen så efter ett tag så har du ett kar fri från snäckor.
                      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                      Kommentar

                      • klara
                        • September 2002
                        • 1112

                        #12
                        Gör tvärtom... gillra en snäckfälla. Har du salladsblad hemma så lägg i ett när lyset slocknat (tyng ner med något). Det lockar en hel del snäckor. På morgonen är du framme kvickt som ögat och plockar upp det innan de ger sig iväg åt annat håll. Gör du detta ett antal nätter i rad så reducerar du antalet rejält.
                        Sen behöver du nog svälta snäckorna genom att mata fiskarna mindre... det är enda sättet. Lycka till i snäckjakten ;O)

                        Poseidon: det var själva rackarn - andra gången du hinner före mig i kväll ;O)
                        /Klara
                        ------------------------
                        Min hemsida
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • fc25
                          • September 2003
                          • 330

                          #13
                          Ursprungligen skickat av Ola paul
                          Eftersom karet bara är på 54L så hade jag tömt hela karet och sköljt karet i badkaret/duschen.
                          Spara det mesta av det gammla vattnet så det inte blir problem vid påfyllning...
                          Se till att det inte sitter sniglar i pumphuset med.
                          Skölj även växterna under rinnande vatten så ska det nog gå bra=)

                          Mvh Ola
                          Det tror jag också är det bästa. Jag fick sniglar i mitt 50L och jag använde snäckborttagningsmedel, funkade bra ett tag men dom kom tillbaka efter några månader. För ett par månader sen så ville jag byta grus och jag tömde hela karet, jag hade sett nån enstaka snigel på glaset nån gång då och då som jag tog bort men när jag tömde det så var det hundratals nere i gruset. Slutsats: Töm och gör rent allt, det tänker jag göra nästa gång.
                          //Fredrich

                          Kommentar

                          • dgqlof
                            • November 2003
                            • 1344

                            #14
                            Det går inte att svälta ut sniglar. Men de är väldigt känsliga för koppar. Och malajsisk sandsnäcka tål inte pH under 6.

                            Jag håller inte med om att om man får många snäckor beror det på att man matar för mycket, malajsisk sandsnäcka verkar bli oändligt många alldeles oavsett hur mycket man matar.

                            Om det är sådana går det att plocka bort alla stora, de förökar sig inte förrän de nått viss storlek. M växer 1 mm om dagen så man måste plocka minst en gång i veckan, men efter en månad är det slut på dem om man man har tålamod.

                            Kommentar

                            • Poseidon
                              • February 2003
                              • 1255

                              #15
                              Ursprungligen skickat av klara
                              Gör tvärtom... gillra en snäckfälla. Har du salladsblad hemma så lägg i ett när lyset slocknat (tyng ner med något). Det lockar en hel del snäckor. På morgonen är du framme kvickt som ögat och plockar upp det innan de ger sig iväg åt annat håll. Gör du detta ett antal nätter i rad så reducerar du antalet rejält.
                              Sen behöver du nog svälta snäckorna genom att mata fiskarna mindre... det är enda sättet. Lycka till i snäckjakten ;O)

                              Poseidon: det var själva rackarn - andra gången du hinner före mig i kväll ;O)
                              Sorry :-)
                              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                              Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                              Kommentar

                              Arbetssätt...