Krabban...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bina
    • May 2004
    • 2

    Krabban...

    Har nyligen fått mina små fingrar på en krabba storlek liten... Ca 6-7 cm mellan "tåspetsarna". Men han jag köpte krabban av viste inte vad det var för sort/art.
    Om någon kan lite om krabbor så vore det trevligt om man kunde lösa problemet. Har ingen bild upplaggd på nätet men kan maila sen i stället....
    Puritanism: den ständiga fruktan att någon, någonstans, kanske är lycklig.
  • Jukka
    • August 2003
    • 72

    #2
    Jaha! Ingen har svarat till dig. Eventuellt har Du en mangrovenkrabba:
    http://www.wirbellose.de/arten.cgi?action=show&artNo=037
    En par bilder:
    http://www.wirbellose.de/pics/Sesarma_bidens.jpg
    http://www.wirbellose.de/pics/sesarma.jpg

    Kommentar

    • slugg
      • May 2004
      • 19

      #3
      Kanske är det en Red Clawed Crab (sesarma bidens).
      Här finns en bild: http://www.wrongcrowd.com/aquaria/crab/
      Om så se: http://www.backtonature.org/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8323&ARCHIVE=
      /slugg
      ch

      Kommentar

      • pi
        • January 2004
        • 57

        #4
        Hej,
        har just köpt en sådann Mangrovekrabba, jätterolig krabbat.
        Är det någon som vet skilnaden på Mangrovekrabba och Red Clawed Crab? Tycker de ser ganska lika ut.
        Hur ofta behöver krabban ta luft?
        Vet ej än om den kan ta sig upp på BTN-bakgrunden jag har.
        Någon som haft erfarenhet.
        Min krabba är i alla fall kaxig och förser sig med algpellets så fiskarna får flytta på sig!
        300 l Sällskaps
        12 l Räkor

        Kommentar

        • Mazi
          • January 2004
          • 868

          #5
          Min krabba brukar sitta ovanför ytan för det mesta. Den klarar sig nog rätt länge utan att andas.. Den kan säkert klätra på din BTN bakgrund.

          Kommentar

          • pi
            • January 2004
            • 57

            #6
            Ursäkta såg just att det är samma art.
            300 l Sällskaps
            12 l Räkor

            Kommentar

            • Bubblan89
              • November 2002
              • 1220

              #7

              Jag har också sett såna krabbor i zoo affären.
              Är de fredliga mot akvariefiskar?

              Kommentar

              • NaZgaL
                • June 2004
                • 14

                #8
                Ja, då ! Min har inte rört nån av fiskarna. Den har däremot knipit grodan en gång när den snodde krabbans maltablett
                720, 112, 80, 37, 37, 26, 26, 5

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156661

                Kommentar

                • Fogelberg
                  • June 2004
                  • 22

                  #9
                  Har införskaffat 5 styck mangrovekrabbor, har dem just nu i ett kar på 195 liter.

                  Skulle vilja ha lite tips osv...

                  saker som jag misstänker är helt fel just nu:
                  <ul>
                  <li>karet är topfullt! 100%</li>
                  <li>Sötvatten, inget salt alls i karet.</li>
                  <li>Sparsamt inrett har två styck rötter (stora) som dem lever runt. </li>
                  </ul>

                  Jag antar att jag borde tömma ut hälften av vattnet och "möblera" om så att dem har lite yta att klättra upp på (landyta).

                  Samt att jag borde se till att höja salthalten i karet, vilket salt använder jag och hur mycket salt? det lär ju vara cirka 100 liter vatten i karet.

                  Samt att jag skulle kanske se till att få i lite fler växter och kanske till och med lägga ner den tredje och sista roten jag har.

                  Vad tror ni om ovanstående punkter?

                  Jag misstänker även att en av krabborna har "strulat" med en annan eftersom det såg ut som att den bar rom under stjärtfliken, hur hanterar jag denna? ska den flyttas till ett eget kar så att dem inte käkar upp rommen eller är det lönlöst i vilket fall somhelst nu när dem har gått i sötvatten i hur lång tid somhelst?

                  Tips på hur jag ger mina krabbor en bättre miljö vore tacksamt, jag undrar samtidigt hur många krabbor kan jag ha i karet innan det blir för trångt? jag har 5 nu och ska jag inreda rikligt så lär man inte se dem så himla mycket.
                  Ödlor, ormar, skorpioner, katter, hundar, möss, råttor, marsvin, hamstrar, kaniner, fåglar, vandrande pinnar, spindlar, kajman.
                  --------------------------
                  Potius sero quam numquam

                  Kommentar

                  • Mazi
                    • January 2004
                    • 868

                    #10
                    Jag har inget salt och min krabba mår bra. Vad har du mer för fiskar än krabborna ? De _behöver_ inte särskilt stor landyta, bara så att de kan hämta luft. Men det är ju såklart bättre om du sänker vattennivån. Det är ingen idé att ha i fler växter då krabborna lär dra upp dem.
                    Du berättade om en krabba som du trodde hade rom, har den bara en klo ? såfall är det klon som växer ut.
                    Bråkar dina krabbor ?

                    Kommentar

                    • Fogelberg
                      • June 2004
                      • 22

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Mazi
                      Jag har inget salt och min krabba mår bra. Vad har du mer för fiskar än krabborna ? De _behöver_ inte särskilt stor landyta, bara så att de kan hämta luft. Men det är ju såklart bättre om du sänker vattennivån. Det är ingen idé att ha i fler växter då krabborna lär dra upp dem.
                      Du berättade om en krabba som du trodde hade rom, har den bara en klo ? såfall är det klon som växer ut.
                      Bråkar dina krabbor ?
                      Ödlor, ormar, skorpioner, katter, hundar, möss, råttor, marsvin, hamstrar, kaniner, fåglar, vandrande pinnar, spindlar, kajman.
                      --------------------------
                      Potius sero quam numquam

                      Kommentar

                      • Fogelberg
                        • June 2004
                        • 22

                        #12

                        Ursprungligen skickat av Mazi
                        Jag har inget salt och min krabba mår bra. Vad har du mer för fiskar än krabborna ? De _behöver_ inte särskilt stor landyta, bara så att de kan hämta luft. Men det är ju såklart bättre om du sänker vattennivån. Det är ingen idé att ha i fler växter då krabborna lär dra upp dem.
                        Du berättade om en krabba som du trodde hade rom, har den bara en klo ? såfall är det klon som växer ut.
                        Bråkar dina krabbor ?
                        Alla krabbor har sina klor intakta.

                        Visst händer det att dem höjer klorna mot varandra, men det är mest när dem kommer i kollisionskurs med varandra.
                        Annars är det i regel lugnt i karet.
                        Ödlor, ormar, skorpioner, katter, hundar, möss, råttor, marsvin, hamstrar, kaniner, fåglar, vandrande pinnar, spindlar, kajman.
                        --------------------------
                        Potius sero quam numquam

                        Kommentar

                        • Mazi
                          • January 2004
                          • 868

                          #13
                          Ok. Vet inget om rom, men det kan det mycket väl vara. Du borde nog flytta den för annars lär äggen bli mat. Salt ska inte vara nödvändigt. men om du är osäker så häll i ett kryddmått salt utan jod en gång i veckan. Mer ska inte behövas.

                          Kommentar

                          • Fogelberg
                            • June 2004
                            • 22

                            #14
                            Ursprungligen skickat av Mazi
                            Ok. Vet inget om rom, men det kan det mycket väl vara. Du borde nog flytta den för annars lär äggen bli mat. Salt ska inte vara nödvändigt. men om du är osäker så häll i ett kryddmått salt utan jod en gång i veckan. Mer ska inte behövas.
                            Jag vill inte verka motstridig eller så, men vad grundar du detta på? På en av länkarna i början av tråden så rekomenderar en att man bör använda bräckt vatten.

                            The information on the web which has become available more recently indicates that they may in fact do best in brackish water, and I currently would recommend keeping them in a full brackish tank, or at least in a freshwater tank that has 1 tsp/gal salt added.
                            Ödlor, ormar, skorpioner, katter, hundar, möss, råttor, marsvin, hamstrar, kaniner, fåglar, vandrande pinnar, spindlar, kajman.
                            --------------------------
                            Potius sero quam numquam

                            Kommentar

                            • Fogelberg
                              • June 2004
                              • 22

                              #15
                              Ursprungligen skickat av Fogelberg
                              Ursprungligen skickat av Mazi
                              Ok. Vet inget om rom, men det kan det mycket väl vara. Du borde nog flytta den för annars lär äggen bli mat. Salt ska inte vara nödvändigt. men om du är osäker så häll i ett kryddmått salt utan jod en gång i veckan. Mer ska inte behövas.
                              Jag vill inte verka motstridig eller så, men vad grundar du detta på? På en av länkarna i början av tråden så rekomenderar en att man bör använda bräckt vatten.

                              The information on the web which has become available more recently indicates that they may in fact do best in brackish water, and I currently would recommend keeping them in a full brackish tank, or at least in a freshwater tank that has 1 tsp/gal salt added.

                              sorry missade det med kryddmåtet!! slat utan JOD! uppfattat
                              Ödlor, ormar, skorpioner, katter, hundar, möss, råttor, marsvin, hamstrar, kaniner, fåglar, vandrande pinnar, spindlar, kajman.
                              --------------------------
                              Potius sero quam numquam

                              Kommentar

                              Arbetssätt...