Har alltid tyckt att räkor är så fina i akvariet, men de små jag tidigare köpt har försvunnit... Har en liten rackare kvar, som syns till ibland när man städar i akvariet. Nu har jag dock köpt 2st som är toppenbra. De far runt i hela akvariet på botten och upp på växterna. Kan verkligen rekommendera dem! De är rödaktiga med en vit rand på ryggen och ca 8cm långa. Är det någon som vet hur gamla dessa räkor blir?
Fina räkor -ålder?
Kollaps
X
-
vet inte hur det är med just den typen av räkor. men dom man äter är "tvekönade" altså dom byter kön efter en viss tid. har för mig att dom föddes som killar och blev honor men detta är inte något jag kan garantera att det gäller dina räkor.once you pop, you cant stopKommentar
-
Mina1: du har inte gett tillräcklig information för att man skall kunna avgöra vilken art av räka du har, och både ålder och könsbestämning skiljer mellan arter (och precis som wascator säger så är vissa hanar som små, och blir sen honor som stora).
Kolla på bilderna här:
www.wirbellose.de
och se om du hittar din räka.Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
-
Jovars, lite vet jag, fast jag har aldrig ägt några själv.
I alla fall... Hanarna blir mycket större än honorna, uppemot 10 cm, medan honorna blir max 6 cm. Hanarna har också mycket kraftigare första benpar än vad honorna har. De är fredliga filtrerare (fast de plockar också överbliven fiskmat etc på bottnen), helt ofarliga´för fiskar, och det finns rapporter om att de kan bli upp till 12 år gamla.
Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
Kommentar