Kan man bli av med sniglarna/snäckorna på detta vi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • scoooob
    • July 2003
    • 102

    Kan man bli av med sniglarna/snäckorna på detta vi

    Hej!
    Håller på och "sanerar" mitt lilla akvarium. Har sköljt all inredning noga och lagt på tork. Gruset är sköljt i kokande vatten. Växterna noga sköljda och lagda i en hink med nytt vatten. Min fråga. hur länge bör inredningen och gruset torka innan jag sätter igång akvariet igen?? Om detta överhuvudtaget hjälper...vilket jag hoppas =D
  • Mathias-D

    • December 2002
    • 1122

    #2
    har du kokat så behöver det inte torka...kolla växterna noga...

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Håller med Akvarie Master - finns det snäckor kvar så är det på växterna.

      Men - varför är du så desperat på att bli av med snäckorna? De hjälper till med att äta alger & städa bort överbliven fiskmat, snäckor är kanske inte så vackra, men de är _nyttiga_ djur...
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Nikita23
        • March 2004
        • 60

        #4
        Enligt min erfarenhet kan sniglar överleva hur länge som helst i torrt grus utan vatten. Hade mitt grus stå i över ett år i hopp om att problemet skulle försvinna, men ca tre veckor senare kunde man trott att jag haft snigeluppfödning i karet. Då hade jag inte ens tillsatt några växter. Men då hade jag i och för sig inte kokat men sköljt väl.
        En praktbotia är till att rekommendera. Efter ca 2 veckor garanterat snigelfritt!!
        100 liters marin yngel
        100 liters alukar sällskaps
        540 liters m.skalarer,silverhajar, praktbotior,sorgmanteltetror,ancistrus
        200 liter alu kar tomt
        30 liters helglas tomt

        Kommentar

        • Mohlén
          • January 2004
          • 273

          #5
          Om du vill bli av me snäckorna så skaffa Dvärgbotia eller kanske Praktbotia beroende på hur stort kar du har. Dvärgbotian äter kanske inte upp själva sniglarna men de äter dess ägg, Praktbotian äter upp allt.
          Å andra sidan så håller jag med Azur, snäckorna hjälper dig faktiskt med att äta alger o annan skit. Tycker inte att de ska vara sån hysteri för att man har lite snäckor i karet, tycker bara man ska ingripa om de är för många. Och ska du ingripa så kör på nån fisk som äter snäckor/ägg istället för att hiva i massa preparat.
          Sniglar är ju en del av ekosystemet så det är ju bara naturliga varelser, kollar man i ett vattendrag så finns inte enbart fiskar där utan en mängd andra varelser!
          Lycka till hur du än gör!

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Nikita: de dör snabbt vid torkning, vanligen på under ett dygn. Om inte din sand stod fuktig (DET klarar de!), så fanns det inte en levande snäcka i den efter ett par dagar. Snäckorna kom garanterat in snäckor med dina växter även andra gången, det är i praktiken alltid snäckor/snäck-ägg på växter man köper i affären, eller också var sanden fuktig hela tiden.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Theo
              • January 2004
              • 203

              #7
              Enligt min erfarenhet kan sniglar överleva hur länge som helst i torrt grus utan vatten.
              Inte sniglarna själva... men deras ägg. När de läggs i vatten igen så återupptas utvecklingen inne i ägget. Rätt fantastiskt faktiskt.

              Det är vad jag har hört iaf...
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=155688

              Inte så mycket än... men det kommer!

              Kommentar

              • Robot
                • February 2004
                • 1174

                #8
                Så länge inte hela karet är fullt av sniglar så är det väl ingen fara.. Några stycken gör ju bara att ekosystemet blir mer komplett..

                Kommentar

                • Theo
                  • January 2004
                  • 203

                  #9
                  Ett akvarium ska enligt min mening inte vara helt snigelfritt... men när det blir för många så det stör det fina så ska de veck!
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=155688

                  Inte så mycket än... men det kommer!

                  Kommentar

                  • Holgersson
                    • January 2003
                    • 177

                    #10
                    Jag har för mig att herr Fohrman har skrivit i ett tidigare inlägg att om man får en snäckinvasion så har man övermatat. Jag tycker mig ha märkt det i mina egna kar också. Jag har haft kar där jag övermatat och då har de förökat sig som bara den och i kar där jag skött matningen bättre så ar de bara varit ett mindre antal och det gör iaf inte mig något, de är ju både nyttiga och intressanta tycker jag.

                    Mvh Andreas

                    Kommentar

                    • cecilia
                      • January 2003
                      • 754

                      #11
                      Lägg nyinköpta växter i ett bad med 1 tsk alun (finns på apoteket) per liter vatten under några minuter. Skölj växten noga efteråt. Har provat detta i experimentsyfte och i "behandlade" akvarier har det inte funnits en snäcka (innan jag har planterat in dem, vill säga). /Cecilia (@-vän)

                      Kommentar

                      • Karon
                        • January 2002
                        • 3170

                        #12
                        Tryck sönder dom när du ser dom, smaskens för fiskarna.
                        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                        Kommentar

                        • scoooob
                          • July 2003
                          • 102

                          #13
                          Jo, visst vet jag att det är bra med snäckor/sniglar men de är fruktansvärt fula och äter på mina växter. Hade en gång en snäcka som, tro det eller ej, inte förökade sig. Men de här orangerosa små kringlorna gör mig galen. De är överallt och jag kan tänka mig att göra i princip vad som helst för att bli av med dem!!!
                          Har planer på att införskaffa några dvärgbotior men tror att 40-litersakvariet är i minsta laget. Kan iofs flytta över dem till 54-litarn sen men det är ju inte mycket större.
                          Skall pröva det där med alun nu när jag startar upp igen så får vi se hur det går.
                          Tack för alla tips och råd!!
                          //Sara

                          Kommentar

                          • Mohlén
                            • January 2004
                            • 273

                            #14
                            Har för mig att de finns andra fiskar som äter sniglar också inte bara botier. Vet tyvärr inte villka men kanske ån ciklid eller nåt? Nån här borde ju veta?!
                            GLAD PÅSK!

                            Kommentar

                            • Mathias-D

                              • December 2002
                              • 1122

                              #15
                              ...guldbarb äter sniglar. http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=207

                              Kommentar

                              Arbetssätt...