Räkor som inte rör sig

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GretaGabon
    • June 2024
    • 23

Räkor som inte rör sig

Hej!

För en vecka sedan skaffade vi akvarium åt vår son, och givetvis är jag mer orolig och intresserad än honom redan nu. Gjorde iordning enligt anvisningar, hade i vattenberedningsmedel etc. och väntade några dagar.

Åkte till djuraffären som testade vattnet och fick resultatet att nitritnivåerna var gränsfall. Hur kan det bli de utan några fiskar i?

Fick rådet att vänta med fiskar, köpa bakteriekultur och bara ha i räkor sålänge för att få igång processen. Sagt och gjort. Men nu oroar jag mig för om räkorna verkligen mår bra. Vi har haft de i 4 dagar och till en början var tre mer stilla och två stycken rörde sig mer, simmade runt, åt etc. Men nu är alla som förstelnade. Tittat till de titt som tätt igår och idag men de har inte rört sig alls! De flyttar ett steg åt höger eller vänster men äter inte, simmar inte, bökar inte runt. Ska de vara så eller är något fel?
  • GretaGabon
    • June 2024
    • 23

Kanske ska tillägga att det är 5st Neocaridina navy blue som vi har. Vi har också gjort två delvattenbyten med vattenberedningsmedel och bakteriekultur sedan vi fick hem räkorna.
    Senast redigerad av GretaGabon; 18 June 2024, 17:42.

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

Det är inge bra tecken att dem bara är stilla... Nu är det viktigt att akvariet får vara i fred och bilda bakterier och bli beboligt för levande varelser och ta det lugnt med maten för nu finns det just inga bakterier och risken är att det blir en dödlig miljö. Det tar ett par månader för att få igång det någorlunda så att det kan hantera avfall och komma till liv!
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• GretaGabon
        • June 2024
        • 23

Ajdå. De har bara fått en algtablett sedan de flyttade in. Hur länge räcker det? Just nu verkar de ju inte äta alls.

Ska jag göra något särskilt med vattnet/underhåll?

Har också funderat över filtret. Det kommer inga synliga luftbubblor ur den trots att jag vridit upp, men vattnet rör sig på ytan. Räcker det?

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13197

Ja ytrörelse räcker, är det en räksäkert filter, inga insug som de kan åka in i? Räkor lyckas man bättre med om man introducerar dem när akvariet är ordentligt inkört, för dem är känsliga.
          i det här läget finns inget att göra, om du inte har ett annat inkört akvarium som du kan ta filtergojs från eller en bäck eller sjö i närheten som du kan ta lite döda löv, pinnar mm och lite grus från botten vid strandkanten...
          Undvik vattenbyte i nuläget!
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• GretaGabon
            • June 2024
            • 23

Jag tror det är räksäkert filter. Första två dagarna simmade de runt filtret och jag kan inte se att de finns några större hål i det.

Jag har massa sjöar och vattendrag runt husknuten!! Döda löv från vattnet alltså? Vi har plockat stenar från stranden och lagt i innan räkorna kom men jag tvättade av de först, av rädsla att få med skit som kunde skada…

Kommentar

• åheim
              • April 2006
              • 13197

Hihi det är en normal instinkt att vi i är rädda för att det finns något otäckt och giftigt när vi tar från naturen MEN det är en levande natur du plockar det från och man vill få in så mycket olika bakteriearter och microorganismer som möjligt i sitt akvarium och det döda material du kan plocka från sjöbotten är fullt med bakterier som ditt akvarium också behöver för att leva! Om du stoppade i dina räkor i sjön så skulle dem må jättebra, ända till vintern kom då det blir för kallt Räkor äter också döda löv och microorganismer som finns där och en perfekt miljö för små räklingar att böka runt i!
              Senast redigerad av åheim; 18 June 2024, 21:09.
              Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• GretaGabon
                • June 2024
                • 23

Åh så bra! Då ska jag ta med pojken ut med en hink imorgon bitti! Faktum är att jag googlade om man kunde tillsätta sjövatten innan vi började av just den anledningen. Men det stod någonstans att man kan få med sig ägg och annat som inte ska finnas i ett akvarium, så därför tvättade vi av det som vi tog med in…

Kan jag ta med lite av sanden också? De finns nog inte så mycket grus i sjöarna här.

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13197

Absolut kan du ta med sand Nu blir jag avis för jag har ingen sjö eller vattendrag i närheten och skulle njuta att gå med en hink och samla bröte till akvariet Jag fyller dock på hela tiden i mina akvarier med torkade döda löv som jag köpt billigt från temu så att det ska finnas mat till microorganismerna
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• GretaGabon
                    • June 2024
                    • 23

Jag kanske får plocka och skicka till dig som tack om räkorna överlever.

Var ute med barnen i skogen vid 7 imorse och plockade grenar, en sten och några löv från både bäck och sjö. Stoppade ner allting och såg att en räka piggnat till under natten och satt nyfiket upp och tittade på. Hur lång tid tror du det tar innan det vänder och vattnet börjar bli bättre?

Såg att det följt med ett gäng små kryp från grejerna som simmade omkring. Kan jag låta det vara?

Däremot luktar det skunk och verkligen giftigt när man öppnar locket på akvariet på morgonen. Har lagt av locket några gånger eller lämnat luckan öppen för det känns som luften skulle behöva vädras ut.. Antar att det är gas från nitrifikationsprocessen som luktar så illa? Eller luktar alltid akvarium så?
                    Senast redigerad av GretaGabon; 19 June 2024, 08:55.

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

Härligt
                      Att det luktar illa beror på att det är en ganska "död " miljö än så länge, men med tiden så ska det övergå till en mer frisk murrig doft som lukt av jord och fuktig skog med hjälp av de processer som kommer vakna till liv, men det tar sin tid, naturen har inte bråttom.
                      Småkryp är trevligt att ha och dem äter smått avfall som dem hittar och det är positivt.
                      Man kan enkelt lägga upp ett filmklipp på YT och lägga en länk här så får vi en bättre blick
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• åheim
                        • April 2006
                        • 13197

Te.x så här: https://youtu.be/xpyCzRcE_ck
                        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• GretaGabon
                          • June 2024
                          • 23

Stort tack för svar!

Om räkorna skulle dö, hur vet jag att de är döda? Flyter de? Sjunker? Tappar färg? Två stycken ligger helt still men de gjorde ju allihop igår.. Två ser åtminstone ut att äta litegrann nu. Den femte har jag inte sett på ett tag.

Och hur länge kan jag hoppa över att mata?

Ska se om jag kan ordna med ett filmklipp..

Kommentar

• åheim
                            • April 2006
                            • 13197

Tack jag måste ju upprätthålla nån form av aktivitet i det annars så livlösa zoopet
                            Hur länge utan mat? Ja det beror på... om det finns lite alger och biofilm så kan dem klara sig hur länge som helst skulle jag gissa men du har väl inget just nu så jag skulle bara bryta av ett litet hörn på en algtablett och se om dem äter dem upp den. Ligger den kvar nästa dag så är det ju ingen idé att lägga i nån mat...
                            Senast redigerad av åheim; 19 June 2024, 16:27.
                            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• GretaGabon
                              • June 2024
                              • 23

Idag är två uppe och äter alger på de pinnar vi la i igår. En ligger lealös på botten, men de gjorde en igår med och det var tur att jag inte tog bort den för en stund senare var den vid liv. Två syns inte till…

Det har bildats en hel del genomskinligt typ gelealgliknande mojs på botten. Läste att det kommer från roten? Ska jag försöka få bort gelen och resterna från den algtablett de inte ätit? Eller är det bättre att låta det vara nu?

Tillägg: Var i butiken och testade vattnet nu. Nitrit 0,05. Ph 6,5-7. Verkade ändå vara bra? Så jag hoppas de mår bättre snart.
                              Senast redigerad av GretaGabon; 20 June 2024, 12:03.

Kommentar

Arbetssätt...