Kan detta vara posthorns-bebisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mirame
    • March 2015
    • 5

    Kan detta vara posthorns-bebisar?

    Hej,
    Imorse hittade jag dessa små vita saker på trägrenen i nanot ca 1mm i diameter, vill gärna ha hjälp med vad det kan vara!

    I karet: 2 små påfågelsgobi (F), 2 pytte ancistrus, 4 least killi, 1 dario dario (M), 1 oto, 2 amano, 6 neocaridina, white pearl, och några bruna posthornssnäckor.

    Har inte haft räkor förut och trodde ett ögonblick det var räkägg, men de släpper ju "räklingar" och inte ägg kom jag på, så då blev jag fundersam.
    Enligt google är det neritinaägg, men jag har inga neritinasnäckor. Desutom försvann dessa efter bara någon minut efter ljuset kom på, toch netitinaägg ska sitta hårt fast.
    Posthornssnäckornas små genomskinliga "äggfläckar" tycker jag mig känna till... Och har ju haft posthorn förut utan att se något liknande, men kan det vara att de var alldeles aldeles nyckläckta bebisar...? Jag såg inte att de rörde sig alls, och såg inget blänk som i skal, tror inte att de kröp utan att de blev uppätna, men säker är jag inte.

    Enligt mig finns det inget i mitt kar som ska se ut så här? Om det inte är posthornsbebisar, kan det vara någon typ av svamp? Eller har någon white pearl släppt ägg som inte utvecklats eller vad kan det vara?

    Karet är 3-4 månader nu.

    (Ang.trådalgerna. Dök upp för 1,5 vecka sen; vattenvärden ok och stabila, har sänkt ljusstyrkan (tid alltid varit 8h), dragit ner på foder (fodrade redan mkt sparsamt inkl fastedag), rensat filtret, ökat cirkulationen något, flyttat in en hygrophilia polysperma, tar bort synliga trådalger 1gg om dagen, jordbotten så näring bör inte vara ngt problem. Avvaktar och hoppas det ger med sig.)

  • mirame
    • March 2015
    • 5

    #2
    Vilken dålig kvalitet det blev... Försöker igen.

    Kommentar

    • mirame
      • March 2015
      • 5

      #3
      Testar en annan bild också...

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        Ser ut som snäckägg. Isf. väldigt svåra att få bort.

        Kommentar

        • mirame
          • March 2015
          • 5

          #5
          inte snäckägg då - de bara försvann, direkt.

          Såg ett till imorse på ett blad, just som jag tog av mörkläggningsgardinen. Den åt en gobi upp innan jag hann ta foto.

          Kommentar

          • mirame
            • March 2015
            • 5

            #6
            Ok, hittade detta svar, tappade räk-ägg antar jag: https://www.reddit.com/r/shrimptank/..._eggs_to_hang/

            Kommentar

            Arbetssätt...