Skräpsniglar fantastiska algätare..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    Skräpsniglar fantastiska algätare..

    Hur förtjänar man epitet skräpsnigel.
    Är det för att man får dem nästan gratis. Eller de kräver inte att man gör något speciellt magiskt för att man skall odla dem.

    Eller ser de skräpaktig att ha fullt av sådana.

    När man tänker på "skräp" så är det något näst intill värdelöst och inget man vill ha.. ..vem vill ha skräpet.

    Men jag har tex inte tänkt på att de är rätt bra algätare! För när man letar på nätet så är det bara info om hur man skall ta ihjäl dem.. ..inget att ha det är ohyra..

    I går stoppade jag ner en liten svärdsplantestickling i mitt skräpsnigel infistetade kar.

    Sticklingen hade lite alger på sig som jag inte skänkte en blekaste tanke på.

    Men vid ett senare tillfälle så såg jag att flera sniglar hade samlats där algerna fanns..

    Tänkte att dessa värdelösa små kryp hade nog förirrat sig

    Jag tog en bild på eländet:
    Click image for larger version  Name:	IMG_20230805_225530.jpg Views:	0 Size:	380.6 KB ID:	2440015
    Märkte också att innan sniglarna hade krupit upp så hade körsbärsräkorna 4 av 5 st redan putsat på sticklingen.

    Nu morgonen efter så hade de värdelösa skräp sniglarna gjort rent hus!

    Click image for larger version  Name:	IMG_20230806_162243.jpg Views:	0 Size:	391.5 KB ID:	2440016
    Senast redigerad av Lusse; 06 August 2023, 17:06.
  • Nando

    • October 2017
    • 6059

    #2
    Det var snyggt jobbat av dem! Jag tänker att epitetet skräpsnigel kommer av att de dyker upp av sig själva och ofta blir (visuellt) för många när man matar för mycket/inte sköter karet ordentligt. Personligen stör jag mig inte på dem och de fyller, som din bild tydligt visar, istället en funktion.

    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      #3
      Nando Ja jag blev klart imponerad av deras effektivitet.

      Vanliga fall så är det förmodligen ett mycket välkommet algätande bidrag ifrån dessa snäckor. Som inte troligen tas hänsyn till generellt.

      Försöker få till mera algtillväxt i karet genom att öka och reglera belysningstiden.

      När det är ett räk akvarium så algerna vill jag ha som en av deras födokällor.

      Men det blir svårare med sniglarna att få till det. Tänker att när jag ökar belysningstiden så matar jag även sniglarna.

      Är rädd för att det jag kommer att uppnå är flera glada o mätta sniglar och inte så mycket alger till räkorna..

      Tur att man har bacter EA men jag antar att sniglarna gillar det med. Så det löser inte riktigt problematiken.

      Sen har jag en hand full med elefant sniglar och de mer eller mindre lägger helt beslag på foder tabletter eller grönsaker.. så räkorna kommer inte riktigt åt.

      Det hjälper dock inte iheller att räkan saknar luktsinne så den har ingen aning om att det finns mat i karet. Så elefant sniglarna har hunnit hitta och äta upp maten på några timmar utan att räkorna har ens en susning om att den fanns.

      Har även satt in körsbärsräkor som kan lukta till sig maten. Och tanken är att de skall gå och äta och de andra ser att något är händer där borta.. men det har inte hänt ännu.

      Då blir Bacter EA och alger extra viktigt för dem när pellets, wafers osv inte funkar.

      Elefant sniglarna är rätt grymma på att äta. När det är en stor snigel. Visste att de gillade javaormbunke och det är helt okej att de smaskar i sig hela plantan, det har jag räknat med.. det är bara till att kora ner en ny ifrån ett annat kar.

      Men blev lite förbluffad när de äter gladeligen även Anubis om de vill!

      Men som sagt håller på att justera in matmängden och det behövs tillföras mera som det ser ut nu IAF.


      ​​​​​

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6059

        #4
        Okej, då förstår jag problemet! Hade ingen aning om att vissa räkor saknar luktsinne, spännande även om det naturligtvis blir opraktiskt i ditt fall.

        Kommentar

        • Pierre67
          • November 2011
          • 321

          #5
          Önskar jag hade några. Hitta ett par i karet en gång, men var snabb att göra mos av dom. Inte sett några sen dess. Ångrar mig!

          Kommentar

          Arbetssätt...