Räklingar eller kryp? Med film..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    Räklingar eller kryp? Med film..

    Satt upp för någon månad sedan ett nytt kar.
    • slängde ner lite planteringsjord och massa sand ovan på.
    • Slängde ner Anubis, java moss med medföljande "skräp" sniglar
    • Slängde ner en träbit också ifrån ett annat kar.
    Plantorna och träbiten har massa nitrifierings bakterier för att snabbare få igång samt avklara kväve cykeln.

    Av olika anledningar behövde jag stoppa in (bara) 4st Caradina dennerli räkor. Och de behöver basiskt vatten.

    Så det är förutsättningarna. Nu upptäckte jag en massa konstiga kryp i sanden!

    Tror att detta pH på 8° gör krypens förutsättningar bättre.. eller att det inte finns någon fisk som äter dem..

    När jag är oerfaren gällande räkor och typ väldigt sällan ser räkorna så jag har inte haft möjlighet att studera om någon av dem haft ägg eller ej. Samt räkningar är små och dessa kryp är också väldigt små så är det svårt att se och avgöra vad det är.. Men jag tror inte att det är räklingar när det är alldeles för många av dem!

    Jag gjorde en film nedan som fångade dem rätt bra med tanke på deras försumbara storlek.

    Vad är detta för kryp!?
    Och är det kryp då är frågan om de är skadliga eller utgör något hot mot andra invånare eller framtida invånare i karet?


    Senast redigerad av Lusse; 01 June 2023, 11:43.
  • andynamo
    • May 2023
    • 14

    #2
    Tack för videosnutten, det är alltid intressant att se vad som försigår i våra akvarier. Räklingar ser inte annorlunda ut än vuxna räkor, bara mindre så det är absolut något annat du har.

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1022

      #3
      Dessa kräftdjur dyker ofta upp i kar utan fisk som äter upp dem.

      Kommentar

      • Lusse

        • April 2008
        • 328

        #4
        Tack för återkopplingen!
        Har funderat på detta med kryp o sniglar mm i våra kar.
        tex, så har jag ett kar med massa växter i ett par år nu. Och hade någon frågat mig om jag hade sniglar i karet så hade jag sagt nej.. för jag aldrig sett någon snigel någonsin.
        Men tar jag växter och sätter in i ett nytt och rent akvarium ifrån det karet så kommer det att växa fram sniglar..

        Fiskarna har haft sniglarna under kontroll så att de har aldrig synts.

        Tänker att det är delvis samma sak här att om det funnits fiskar i detta kar så de hade hållt ner beståndet av kryp och kanske aldrig hade sett dem ens..

        Men det är rätt coolt vad det finns för några olika varianter och typer av kryp. Ser att detta finns än mindre kryp som simmar omkring.

        Och man fattar att om man inte har massa dvs "för många" fiskar i karet och det finns en flora av olika typer av kryp som kan vara stapelvara för fiskarna. Det blir ett litet ekosystem där..
        ​​​​
        ​​​Detta kar har bara varit uppe i ~2månader. Och floran av olika varianter av kryp i ett kar är betydligt större efter tex 5 år!
        Så något att se fram emot.

        Kommentar

        • Kattguld
          • January 2014
          • 39

          #5
          Det är små fina musselkräftor ("seed shrimp") du har där.
          Senast redigerad av Kattguld; 09 September 2023, 00:18.

          Kommentar

          • Lusse

            • April 2008
            • 328

            #6
            Ohh, tack!

            Hittade detta intressanta på Wikipedia:
            Ostracods, or ostracodes, are a class of the Crustacea (class Ostracoda), sometimes known as seed shrimp. Some 70,000 species (only 13,000 of which are extant) have been identified,[2]
            Fascinerande.
            Speciellt när de anger att de typiskt är ca 1mm.
            Att man har möjlighet att artbestämma ~70,000 st olika smådjur, de måste hålla på med mikroskop mm.

            Ja det kryllar av småkryp av olika slag i karet.
            Kul att titta på, men de är så försvinnande små!

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              superkul jag skulle också vilja ha dessa smådjur Jag hade en rejäl koloni märlkräftor förut men dem är uppkäkade av fiskarna tyvärr... finns lite annat smått men inte så mycket som jag skulle vilja!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...