Räkorna äter ihjäl mina växter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liggist
    • December 2020
    • 23

    Räkorna äter ihjäl mina växter??

    Hallå allihop!
    Jag har ett lite underligt besvär, mina räkor mumsar hellre på växterna än den mat jag ger dem.
    Detta har resulterat i att några av mina vattenpest-plantor nu är pinnar med bara lite rester av blad närmast stjälken.
    Flera av siamensis-bladen är nu kraftigt påverkade, vilket verkar ha fått plantan att stanna i växten.

    ​​​​​​Räkorna är crystal red (5st) och körsbär (3-4st), karet är 50L.
    De drabbade växterna är vattenpest och Hygrophila Siamensis, i karet finns också gälört (Limnophilia Sesiliflora) samt Micranthemum Tweediei Monte Carlo och några sorters mossor (javamossa, Taxiphyllum barbieri och Taxiphyllum "spiky").

    Jag matar dem primärt med shrimp sticks, granulat för tropiska fiskar samt mal-wafers, och ibland hemma-odlat alg-vatten, samt har just börjat (igår) ge dem spirulina-pulver.
    Jag ger dem inte allt på en gång utan varierar utfodringen, i tillräckligt (för) stora portioner så att det finns mat i några timmar minst.

    Karet är nystartat, bara nån vecka sen jag släppte i räkorna, men jag startade karet med ett aktivt skumfilter (tog ena filter-cylindern från ett befintligt kar) samt ungefär 30% kranvatten, resten tog jag från samma kar som filtret.
    Jag hade också "easy-start" bio-vätska i från början (kom från gul flaska, minns ej fabrikat).
    Bottensubstratet är sand över en "kärna" av kaktus-jord.
    Karet stod med bara växter i en knapp vecka innan räkorna lades i, skulle velat vänta längre men jag hade ingen vettig behållare att ha räkorna i under tiden.

    Crystal red-räkorna bodde ursprungligen i samma kar jag tog filtret och vattnet ifrån och det är dessa räkor som verkar vara den största boven i dramat.

    Det är inga andra djur i karet som jag känner till, men moder natur har ju ofta överaskningar åt oss om vi tittar noga..
  • Gäst

    #2
    Du har alltså hungriga räkor. ok?
    Jag förstår inte vilken frågeställning du har faktist. Om nu räkorna äter dina växer får du byta växter eller ta bort räkorna.
    Om det nu inte är så att det var alger på växterna eller dom av andra orsaker mår dåligt. Lite, fel växtnäring expelvis för då äter ju räkorna dåliga växtdelar.

    Kommentar

    • liggist
      • December 2020
      • 23

      #3
      Såvitt jag förstår äter de bl.a döda växtdelar, men plantorna har ju bara varit i karet i knappt två veckor och ser ut att må bra förrutom där de är uppätna.
      Jag skulle kunna köpa argumentet att de är hungriga, men de verkar ju inte bry sig om maten jag ger dem utan verkar mest vara sugna på färska växtdelar.
      Jag har inga synliga alger i karet och har ännu inte haft i någon näring.

      Min frågeställning är hurtillsvida detta är normalt eller om jag ger dem fel foder, alternativt har fel plantor.

      Kommentar

      Arbetssätt...