röd- något räka??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ViZiR
    • December 2003
    • 490

    röd- något räka??

    Hej!
    Har i helgen köpt 3 räkor från akvarielagret, nu har jag knappt något minne av namnet.

    Det var av samma släkte som amano-räkan, men med ett långt vetenskapligt namn..

    Dess handelsnamn var, enligt lagret något med röd-??? räka, eller liknande.

    Ledsen för den bristfälliga infon, men den blir nog inte större än 1 dm och den är krokig.
    Den är nästan helt genomskinlig, förrutom en guldfärgad rand i kroppen, och guld på 'nosen'.
    På nedre delen av kroppen har den ett brunt streck, och möjligtvis små, små prickar..
    Detta kanske inte stämmer 100%, men jag kan inte se mer för de gömmer sig oftast, eller pollerar bladen på mina växter.
    Nu är de ca. 2-3 cm..

    JÄTTETACKSAM för länk, info om namn eller lista på räkor de har på akvarielagret!
    skriv ALLT som kan hjälpa till att identifiera dessa räkor!
    <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
    </font id="Comic Sans MS"></b>
  • Peter_F
    • October 2003
    • 693

    #2
    Se om du hittar den här http://www.azgardens.com/shrimpfactory.php
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

    Kommentar

    • ViZiR
      • December 2003
      • 490

      #3
      tyvärr hittade jag den inte, men den är i släktet Caridina iaf.
      <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
      </font id="Comic Sans MS"></b>

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Tippar det är Caridina gracilirostris. Rätt vanlig i affärerna just nu.
        http://www.wirbellose.de/arten.cgi?action=show&artNo=159
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Peter_F
          • October 2003
          • 693

          #5
          "Tippar det är Caridina gracilirostris. Rätt vanlig i affärerna just nu.
          http://www.wirbellose.de/arten.cgi?action=show&artNo=159"

          Hmm, påminner lite om http://www.azgardens.com/images/Shrimp-Rudolph.gif
          "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
          Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

          Kommentar

          • ViZiR
            • December 2003
            • 490

            #6
            nej, tyvärr är det inte det.
            Den är inte i närheten sådär färgad, möjligtvis om man skulle ersätta det 'blåaktiga' med alg-grönt, och bort med röda..
            Den hade dock, vad jag kommer ihåg, ett namn som var lika långt som Caridina gracilirostris, det kanske hjälper lite?
            Nu när jag har kollat lite på google så söker jag efter långt namn..
            har inte ens i närheten kollat upp alla sidor där dock, eftersom den får fram ca. 13000 sidor med Caridina.
            Verkar mest finnas Amano ute i cyberspace..
            <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
            </font id="Comic Sans MS"></b>

            Kommentar

            • ViZiR
              • December 2003
              • 490

              #7
              Hmm...
              2 av de räkorna jag har är mindre än #3, och dom är framme mer..
              nu har jag precis sett den stora, ca 1 cm sörre än de andra, och den har det röda på 'nosen', de andra har nog inte färga ut bara!
              Tror nu alltså att det är en Caridina gracilirostris. ska söka info nu, någon som har info om dem??
              <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
              </font id="Comic Sans MS"></b>

              Kommentar

              • Peter_F
                • October 2003
                • 693

                #8
                Vizir: Ta ett djupt andetag, sätt dig ner och läs inläggen i tråden en gång till. Lugn & fin...

                Tror att de räkorna du har kommer att färga ut så småningom när de vant sig vid karet och inte är stressade av övriga invånare.
                "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
                Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

                Kommentar

                Arbetssätt...