Utrota sniglar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sebbe40
    • March 2002
    • 70

    Utrota sniglar??

    Hej! HAr fått en massa sniglar i ett av mina akvarium =(. Ngt tips hur man får bort dom?
    Funderar på ngn botia. Det finns ju också snigel medel men det kan väl vara "farligt" för fiskar och växter?
    bli medlem här:

    http://sebbe40.proboards23.com/index.cgi
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Gör en sökning på forumet... jag vet åtminstone en tåt som var aktuell bara för några dagar sedan... där det fanns tips om både botior och snäckmedel...
    De mest effektiva snäckätarna är i alla fall praktbotiorna, men de är dyra, en stimfisk och kräver ett kar på 250 l (tror jag det var), så det gäller att man har möjlighet till det ....
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • jorgen41
      • December 2002
      • 2087

      #3
      Jag vet att folk säger att Botior äter dom men jag hadde Botior i mitt akvarie innan och dom åt inte mina sniglar.
      Mitt tips (som jag använder mig av)är att på morgonen tar du en pincet och plockar dom som är synliga.
      Har du väldigt mycket så får du tömma akvariet och lägga allt i varm vatten så dör sniglar och deras ägg.
      http://www.aquascapes.webhop.net
      http://jorgensblog.blogspot.com/

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Jag har praktbotior och de äter alla sniglar, men de kräver ett stort kar och vill vara flera stycken för att trivas.

        De andra botiaarterna är också bra men de tar bara snigelbäbisar men till slut blir de vuxna sniglarna gamla och då finns ditt inga kvar.
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • swetrot
          • April 2003
          • 966

          #5
          Jag rekommenderar gärna Skunkbotia eller Musbotia som den också kallas. Ett stim med 4-5st sådana brukar rensa ett akvarium från sniglar på ett par veckor.

          De kostar heller inte mer än 20-30/st i affärerna när de finns, och det gör att de förmodligen är billigare än gift mot sniglarna.

          OBS! De skall ej gå i kar med slöjstjärtar, guppys eller andra långsamma fiskar med stora fenor, de älskar att bita i dem.

          Kommentar

          • champ
            • May 2003
            • 167

            #6
            varken skunk eller musbotia finns i zoopets arkiv
            Inte alltid jag har rätt... men oftast

            Kommentar

            • Poseidon
              • February 2003
              • 1255

              #7
              Jag ska köra ett utrotningsförsök på min odlingshylla som fått för många snäckor å de förstör romen/äggen för mina Corys.
              Anläggningen är på ca. 350 liter fördelad i 7st akvarie där av ett fungerar som sump. Jag kommer att köra med kemisk-krigföring mot snäckorna "Molluzin" växterna ska va kvar då dom sitter över allt.
              Jag har sju olika sorters Corys men de får va i ett 94 liter tills vidare allesammans. Jag vill ha bort dom!!! Snäckorna alltså!!! det kommer att ta ungefär 14 dagar som det står på instruktionen men eftersom jag ska göra det utan fisk i akvariet så räknar jag med att kunna köra med starkare doser än vad som föreskrivs å kanske lite kortare tid. Problemet är det med snäckans ägg som inte blir angrippna av medlet så jag kanske bör ändå förlänga tiden till 2-3 veckor.
              Så nu ÄR DET KRIG!!!
              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

              Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

              Kommentar

              • swetrot
                • April 2003
                • 966

                #8
                På Zoopet kallas den Morleti-botia. (Kärt barn har många namn).

                http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=263

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Poseidon... exakt sådan krigsföring har jag också startat. Lägg ner ett kopparföremål i karet samtidigt som du kör medlet så förstärker du effekten ytterligare... Jag har krånglat med ett kar i en dryg vecka nu... och jag har fortfarande snäckor kvar... Tyvärr är det Malysiska sandsnäckor och de är hopplösa att ta död på... Dubbel dos och kopparbunke... och de kryper vidare *morr*
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Poseidon
                    • February 2003
                    • 1255

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Nanc
                    Poseidon... exakt sådan krigsföring har jag också startat. Lägg ner ett kopparföremål i karet samtidigt som du kör medlet så förstärker du effekten ytterligare... Jag har krånglat med ett kar i en dryg vecka nu... och jag har fortfarande snäckor kvar... Tyvärr är det Malysiska sandsnäckor och de är hopplösa att ta död på... Dubbel dos och kopparbunke... och de kryper vidare *morr*
                    Tack för tipset Nanc det ska jag göra...
                    Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                    Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                    Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                    Kommentar

                    • cecilia
                      • January 2003
                      • 754

                      #11
                      Nanc: Prova med pH-sänkning. Malajerna (som är önskvärda hos mig) dör vid pH kring 6, mår ganska bra kring 7, och massförökar sig och växer sig riktigt stora och stiliga i bräckvatten. Där håller jag dem i rimligt antal genom att suga rent bottnen genom en vanlig hushållssil en gång per vecka. /Cecilia

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Kan ju säga att mina Malaysiska mår kanonbra i ett pH på 6,8!!!! De förökar sig aldeles utmärkt... Finns det något annat sätt att sänka pH med än torv och CO2??? Tror iofs att snäckorna är döende nu... de kryper ganska sakta... och vissa har krypit upp ovanför ytan i karet... Grejen är ju att jag inte tycker om att se djur plågas ihjäl... inte ens snäckor... så jag skulle vilja ha något som tar knäcken på dem snabbt!!!
                        Jag gillar också Malaysiska... men inte i tusental i mina yngel och odlingskar!!! Om någon vill hämta en hink snäckor här så är det ok :-)'
                        Det där med silen var ju smart... tyvärr är min sand lite för stor för silen... annars hade jag ju kunnat få ur det mesta av snäckorna innan saneringen... som det är nu så luktar det INTE gott ur karet....
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • cecilia
                          • January 2003
                          • 754

                          #13
                          Jag sänker pH med Amtra ekbarksextrakt & torvfiltrering. Fast när jag tänker efter lite närmare kanske malajdöden kan ha med att göra det är 50% destvatten i det aktuella, sura akvariet - alltså mineralfattigt? /Cecilia

                          Kommentar

                          • pega
                            • February 2003
                            • 2

                            #14
                            Det finns ett preparat som heter Flubenol 5% som tar död på sniglar.
                            Köpte av en kille på Ciklid.se men jag har tyvärr glömt hans namn.
                            Medlet används tydligen av discusodlare för att ta bort gälparasiter.
                            Använde det i mina 3 malawikar och efter några veckor fanns det inte en enda levande snigel kvar. Medlet verkade inte påverka fiskarna.

                            Peter Garrido

                            Kommentar

                            • tep
                              • March 2004
                              • 77

                              #15
                              Varför vill ni ta bort sniglarna så brutalt? Sniglarna fyller en mycket viktig funktion i akvariet. Dom äter upp matrester och annan skit som går att äta. minska mängden mat, så kommer sniglarna att försvinna. Om ni ändå vill använda medel så håll koll på nitrit & nitrat halterna..
                              tep

                              Kommentar

                              Arbetssätt...