Jag hittade en snigel !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandra_andre
    • February 2004
    • 5

    Jag hittade en snigel !

    Idag när jag kom hem så hittade jag en snigel som vandrade omkring i mit akvarium... jag blev helt ställd och utan at tänka så fiskade jag upp den. Sen så satte jag mig här för att ta reda på lite mer om sniglar, hittade inte värst mycket. Men det jag undrar är; om det är något fel eftersom dom kommit dit? Är dom "farliga", ok inte så att dom äter upp mina fiskar men ni hajar säkert?

    Tacksam för svar !
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    antar att du menar en snäcka??

    nej de är inte farliga för dina fiskar. blir de för många är de bara att plocka bort dem... de käkar ju alger o gammal mat så de är ju bra oxå...
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Har hört att de kan komma med nya växter, men att de även kan komma via vattnet. Så man behöver inte ha ett dåligt kar för att de ska komma enstaka sniglar. De smaskar ju i sig lite smått och gott man är inte farliga för fiskarna. Har man många så kan de gå på växterna och knapra på dom så det blir synliga skador på bladen. Sitter gärna på rutorna med och knaprar alger.

      Annars kan man om det inte är så många plocka bort de efter hand om man inte vill ha dom i karet.

      Blir det väldigt många så kan man antingen skaffa medel som tar kål på dom eller också skaffa några botier. Jag föredrar de senare. Bäst är praktbotian som äter både vuxna och unga sniglar. Dock måste man tänka på att man måste ha ett stort kar för att hålla dessa då de dels blir stora och bör hållas i stim. De övriga tar bara de unga sniglarna, men efter ett tag är dom borta då de äldre dör och de yngre blir uppätna. En del av dessa kan man hålla i ett mindre kar. Titta på sökmotorn fiskar och skriv in botia så får du de mest vanliga arterna.


      Det finns visst sniglar att köpa för att de är trevliga men de fungerar visst på annat sätt har jag hört men har inga som helst erfarenheter av dom.

      Lycka till med ditt kar.
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • Elana
        • April 2003
        • 239

        #4
        Antagligen har den kommit dit via någon växt. Det brukar alltid finnas sniglar eller snigelägg på växter när man köper dem. Så länge de inte "invaderar" akvariet i mängder och massor är de nog inte någon större fara, utan mera ett utseende-problem.
        Om det är mycket matrester i akvariet så kommer du antagligen att få flera sniglar, men om du sköter akvariet och plockar bort de sniglar du ser så kommer det nog inte bli något problem.
        Det finns också fiskarter som äter sniglar ifall man är intresserad av att få bort sniglarna på det viset.
        Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Jag hade också snäcka i mitt akvarium, tänkte först behålla den men min svåger sa att nu får ni problem, de ynglar av sig och snart är hela akvariumet fullt! Jag tog bort den stackaren och har inte fått flera sen heller...
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...