vattensköldpadda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dolken
    • February 2003
    • 605

    vattensköldpadda

    Vad ska man ha för lampa? vad ska man ha för inredning? jag fick igår 4sköldpaddor men jag har inte en susning om vad dom ska ha för värme i vattnet pump lampa mat ja hela köret hjälp hjälp mvh Fredrik please nån som kan hjälpa mig???? jag har hemma räkor,torsk,ärtor,pellets för sköldpaddor vattnet har nu 30grader..jag har en massa flyttväxter och stenar och krukor.
    inget akvarium längre har inte råd längre....
  • Mohlén
    • January 2004
    • 273

    #2
    Kolla in repti.net där kan du få info om sköldpaddor!

    Kommentar

    • Danne_Manne
      • February 2004
      • 34

      #3
      Jaha vad ska man börja att svara på? Jag antar att det är vatten sköldpaddor vi pratar om? Fodret du har kommer du långt på. Kan även mata med torrfoder till hund eller katt men inte för ofta.
      Kalk och vitamintillskott för sköldpaddor behöver du också.Men för att kunna tillgodogöra sig kalket som används till bland annat skalbildning så behöver dom även uv-ljus. Finns särkilda lys-rör i zoo-handeln.30grader i vattnet låter varmt det räcker med 22-25.
      Dock vill dom järna att det finns en värme-lampa riktad på en landdel där dom kan gå upp för att sola sig. Skulle underlätta att veta vilken sort det är!

      Kommentar

      • dolken
        • February 2003
        • 605

        #4
        det är vanliga vattensköldpador inte dom rödfärgade.tror dom är gulfärgade.vad ska man ha för lampa? vad heter den? dom jag fick sköldpaddorna av sa att dom kan va i vattnet som vanliga fiskar behövs inget land med värme och sånt.
        inget akvarium längre har inte råd längre....

        Kommentar

        • Mohlén
          • January 2004
          • 273

          #5
          Är inte så haj på sköldpaddor dock mer på ormar, kan det va så att sköldpaddor behöver UVB eller UVA ljus kanske? Kolla repti.net om du inte redan gjort de redan.

          Kommentar

          • dolken
            • February 2003
            • 605

            #6
            har kollat på repti.net men hittar bara ett forum vill ej bli medlem där. kan ingen här säga allt man behöver veta om vattensköldpador dom gulfärgade...
            inget akvarium längre har inte råd längre....

            Kommentar

            • Mohlén
              • January 2004
              • 273

              #7
              Sök på nätet då efter vattensköldpaddor eller sök här i forumet.
              Mvh Matte

              Kommentar

              • Danne_Manne
                • February 2004
                • 34

                #8
                Åhehh! Dom flesta sköldpaddor behöver en landdel att kliva upp på.
                Är den gulfärjad och påminner om en rödörad så skall den deffenetivt ha det.Lampa för värmen går bra med vad som helst som ger riktad värme.(ex ikea spotlight 40W)UV-Ljus är samma som man använder till ormar och ödlor(Ja Mohle`n dom har samma behov som ormar)Finns särskilda reptilrör i zoo handeln med rätt mängd uv.
                När det gäller vatten och filter mm så är det jämnförbart med stora grisiga ciklider.Fråga på jag kan nog det mesta du behöver veta, Har och har haft flera olika arter.

                Kommentar

                • dolken
                  • February 2003
                  • 605

                  #9
                  vad ska man ha för lampa vad heter den? hur djupt ska vattnet vara? vad heter den gulfärgade sköldpadan? jag har tre pumpar brio1 räcker det? jag har dubbla 100watt värmare är det bra? räkor och vitaminer räcker det i matväg? hur gör man en bra landyta? kan man ha en spotlight med uv-lampa den rödfärgade som jag har till mina majssnokar? jag har en rödfärgadlampa till mina spindlar också. äter sköldpadorna elkablar? kan man ha i lite salt i karet för att motverka bakterier? jag rengör pumparna varje dag är det bra? måste man ha uv-ljus dör dom utan?
                  inget akvarium längre har inte råd längre....

                  Kommentar

                  • Danne_Manne
                    • February 2004
                    • 34

                    #10
                    Du har juh orm Sköldpaddan har samma behov av uv-ljus+ sol plats som den. Lika så med kalk och vitamintillskot använd samma som du förhoppningsvis har till ormen.
                    Ha så mycket vatten du får plats med, men du måste ha en landdel som dom kan kliva upp på. Jag har gjort en landdel av glas som jag limmat fast i ena hörnet på akvariumet, ovan på har jag limmat fast grovt engelsk grus. På så sätt tar man inte bort så mycket av vatten ytan.
                    Mat bör du ge en så varierad kost som möjligt.Själv matar jag med sköldpaddspellets,ciklidpellets,torkade räkor,frystaräkor olika frysta fiskfoder, ärtor,och ibland med torrfoder till katt.

                    Kommentar

                    • Charlieboy
                      • February 2004
                      • 27

                      #11
                      har kollat in den här sidan länge...nu är jag med i gänget.....
                      mina skalpaddor bor i en damm tillsammans med en massa guppi och lite pansarmalar....inga riktiga växter, dom blir bara söndertuggade, ett par tegelstenar på varann som land, vanliga spotlightar, och ett uv-lysrör över...dom käkar sköldpaddspellets, grishjärta, räkor, en och annan fisk och sniglar...men dom hatar grönsaker !
                      viktigt med ett kalkblock att tugga på ibland.
                      en vanlig akvariepump ligger på botten och en syrepump som är kopplad till utblåset på pumpen.

                      Johan.

                      Kommentar

                      • tjelvar
                        • March 2004
                        • 2

                        #12
                        Tänkpå att det finns två olika sorters uvB ljus ett svagare och ett starkare. Det svagare har man till ormar och de flesta ödlor och det starkare till leguaner och sköldpaddor.

                        /tjelvar

                        ~åtta vattensköldpaddor på död mans kista! Hej och hå och en flaska med sniglar!~

                        Kommentar

                        Arbetssätt...