Snäckor i akvariet

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jeburning
    • November 2003
    • 35

Snäckor i akvariet

När jag tittade i mitt akvarium för en stund sen så upptäckte jag att det låg två stycken pyttesmå snäckor på botten.
    Är det någon som vet om detta är något positivt eller negativt, var dom kommer ifrån och hur dom kan uppstå från ingenstans (vad jag vet i allafall) ?
    jeburning
  • davide
    • February 2003
    • 1093

hur ser de ut? har du digitalkamera.

Det kan vara en död snigel, de brukar komma då man köper växter.
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

De följer ofta med växterna. De snäckor man brukar få in i akvariet är inga större problem. Blir det väldigt många så beror det på att man matar för mycket i akvariet.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• malawi cikliden
        • December 2003
        • 117

om du vill ha bort dina sniglar så köp en praktbotia..!

//ToM
        malawi cikliden

Kommentar

• jeburning
          • November 2003
          • 35

Tyvärr har jag ingen digitalkamera, men till utseendet är dom väldigt små, nästan svarta och med en liten "knopp" på toppen.
          Tack för tipset om praktbotian och även övriga svar.
          jeburning

Kommentar

• Tropfrog
            • October 2002
            • 8083

Som vanligt så rekomenderar folk praktbotia utan att känna till frågeställarens akvarium. Praktbotior blir stora och trivs inte ensamma, det är en stimfisk. Jag skulle inte sätta ett stim praktbotior i ett kar som är under 200 liter. Här på zoopet står det minst 250 liter. Hur stort är ditt kar, jeburning?
            MVH
            Magnus
            min zoon

Kommentar

• jeburning
              • November 2003
              • 35

Mitt kar är på 222 liter och idag var jag inne akvarie-affären och köpte två st praktbotior.
              Hur många praktbotior kan eller bör man ha i ett kar på 222 liter ?
              Dom kanske inte ens trivs när dom endast är två.
              M.V.H JJ
              jeburning

Kommentar

• Qwerty
                • December 2003
                • 526

man ska helst ha 4 eller fler eftersom det är en stimfisk
                363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

Kommentar

• Rydström
                  • February 2004
                  • 107

Är alla botior bra på att ta sniglar eller är det bara Praktbotian?
                  Tänkte skaffa 4st snäckor men vil inte attde ska föröka sig för mycket

Kommentar

• Marie J
                    • January 2004
                    • 10616

Har hört att de kan komma med nya växter, men att de även kan komma via vattnet. Så man behöver inte ha ett dåligt kar för att de ska komma enstaka sniglar. De smaskar ju i sig lite smått och gott man är inte farliga för fiskarna. Har man många så kan de gå på växterna och knapra på dom så det blir synliga skador på bladen. Sitter gärna på rutorna med och knaprar alger.

Annars kan man om det inte är så många plocka bort de efter hand om man inte vill ha dom i karet.

Blir det väldigt många så kan man antingen skaffa medel som tar kål på dom eller också skaffa några botier. Jag föredrar de senare. Bäst är praktbotian som äter både vuxna och unga sniglar. Dock måste man tänka på att man måste ha ett stort kar för att hålla dessa då de dels blir stora och bör hållas i stim. De övriga tar bara de unga sniglarna, men efter ett tag är dom borta då de äldre dör och de yngre blir uppätna. En del av dessa kan man hålla i ett mindre kar. Titta på sökmotorn fiskar och skriv in botia så får du de mest vanliga arterna.

Det finns visst sniglar att köpa för att de är trevliga men de fungerar visst på annat sätt har jag hört men har inga som helst erfarenheter av dom.

Lycka till med ditt kar.
                    /Marie.

Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

Kommentar

Arbetssätt...