jag köpte en röd kräfta i går

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ricke
    • February 2004
    • 352

jag köpte en röd kräfta i går

hej jag köpte en kräfta som hette Röd kräffta och jag undrar om man kan ha flera och om man kan ha fiskar i samma akvarium och så undrar jag lita allt möjligt om dom ?//typ hur ofta jag ska ge den mat och snälla svara är ny! på sånt här?
  • ricke
    • February 2004
    • 352

och jag undrar vad namnet är? det riktiga ?? snälla Hjälp mig! ! !

Kommentar

• Mohlén
      • January 2004
      • 273

Den äter nog det mesta. Ex fiskmat, grönsaker, osv osv...
      Jag hade en blå hummer i mitt akvarie men den tog 4 av mina malar samt en scalar så jag gav den till min bror. Tror att det kan va likadant med en kräfta(kräftdjur som kräftdjur). Den ger sig nog på fiskarna. Beror lite också på hur stort kar du har samt vilka fiskar du tänk införskaffa. Lite större ciklider eller andra tåliga fiskar kan nog leva ihop med kräftan du har bara de inte är för stora de heller så de äter upp kräftan!

Kommentar

• AnnikaW
        • August 2003
        • 343

Jag har haft en röd kräfta, men om det är samma art som din vet jag ju inte. Jag vet inte heller vad min kräfta hade för latinskt namn.

Men jag kan berätta hur min röda kräfta var!
        Den älskade fiskbitar och röda mygglarver. För det mesta låg den i den grotta den grävde ut under en rot, men vid matdags var den helt vild.
        När den blev större tuggade den av alla växter.
        Den fångade den även mina fiskar en efter en och åt upp! Guldbarber.
        Till slut var akvariet kalt och fisklöst.( Jag räddade resten av fiskarna när jag såg vad som hände.)
        Trots detta måste jag säga att kräftan var spännande och rolig.
        Jag gillade den skarpt.

Är din kräfta som min kommer den att behöva ett eget akvarium såsmåningom när den blir större.

MVH Annika

Kommentar

• ricke
          • February 2004
          • 352

hej tack! för alla svar jag har köp 5 zebrafiskar ! och kolla om han tar dem hoppas inte !

Kommentar

• Zybeer
            • July 2002
            • 699

Hej Ricke,

din "kräfta" är troligen en Red Claw Crayfish (Cherax quadricarinatus). Eller möjligen en Cherax destructor. Den blir ca 20 cm lång som fullvuxen och då det troligen är en Red Claw växer den mycket fort. Odlas mycket som "matkräfta" i australien och USA. Den är något mindre aggresiv och kannibalistisk än sina kusiner men det är fortfarande ett litet monster. Du kan ha flera i samma kar förutsatt att de har gott om gömställen och att akvariet har en hyffsad storlek. Jag har tre just nu i ett 100 liter men de är inte fullvuxna. 2 kan nog fungera ganska bra om de är i samma storlek som varandra. Fiskar som jag av egen erfarenhet vet fungerar med Red Claws är mellanamerikanske ciklider och andra ciklider i samma storlek. Större Plecostomus fungerar också bra. Zebrafiskar gillar att hålla sig vid ytan och är väldigt kvicka av sig så det kan kanske fungera. De är allätare i ordets rätta bemärkelse. De klarar sig i några månader utan föda vid vuxen ålder men det är självklart inget att rekomendera. Använd något sjunkande foder, gärna crab pellets. Det innehåller de mineral som kräftorna behöver för att bygga upp sina skal. Växter fungerar dåligt med kräftor. De gräver upp eller äter upp alla utom de mest storvuxna och robusta varianterna. Kräftorna gillar att gräva och stöka till i akvariet. Har du två och det är en hona och en hane är de inte svåra att få avkomma av. Helt plötsligt kan det komma ut ett myller av småkräftor ur en grotta! Hanen får en röd "stripe" på sidan av sina klor när han blir könsmogen. Honan saknar denna "stripe". De är ganska intelligenta av sig och kan med tiden bli rätt så tama. Ph runt 7,5 uppskattas men de är ganska tåliga över huvud taget. De trivs bäst i temperaturer över 23,5 grader och förökar sig oftast vid en temperatur närmare 27 grader. Som små är de lite känsligare och agresivare än som vuxna.

Sådärja, hoppas att du fick ut någonting nyttigt ur det där svaret Har du mer frågor är det bara att ställa dem.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

Kommentar

• ricke
              • February 2004
              • 352

hur ser man skillnad på hane och honer? jag har i mitt akvarium guppys och zebra fiskar han bryr sig inte ass bra ! fan va grymt vill ha en till o skaffa ungar

Kommentar

• Zybeer
                • July 2002
                • 699

Hej igen, guppys kan nog tyvärr bli ett problem men det är lite individuellt mellan olika kräftor. Jag har haft indiska glasmalar med mindre kräftor utan någon blodsspillan. I mitt förra svar skrev jag "Hanen får en röd "stripe" på sidan av sina klor när han blir könsmogen. Honan saknar denna "stripe". ".

Annars finns det skillnader på kräftornas undersidor men det är rejält svårt att se om man nu inte skulle lyfta upp kräftan och lägga den på rygg. En bra sida med info är www.shrimpcrabsandcrayfish.co.uk

Lycka till!

MVH
                /Jens
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

Kommentar

• ricke
                  • February 2004
                  • 352

ok tack så mycket

Kommentar

• ricke
                    • February 2004
                    • 352

han rör inga fiskar ;D det e ass bra

Kommentar

• imbellis
                      • October 2003
                      • 10

Röd kräfta kan vara en art som heter Procambarus clarkii "Louisiana sumpkräfta"
                      Denna kräfta var vanlig på 80 talet men nu ser man den mer sällan.
                      Naturligt utbredningsområde är södra USA men den finns utplanterad lite varstans ex. Spanien.
                      Temperatur är inget man behöver oroa sig för, den klarar ner till ett par plusgrader.
                      Det är en mycket aggressiv kräfta som gärna ser till att tömma akvariet på långsammare och mindre invånare samt växter, så foder frågan är inget problem, den äter ALLT.
                      När jag odlade dessa så hade jag en trio i ett 100-165 liters akvarium med mkt plaströr och stenrösen.
                      Ynglen måste storleks sorteras kontinuerligt, de är riktiga kannibaler.
                      Var hittade du dessa kräftor?

Kommentar

• imbellis
                        • October 2003
                        • 10

Kolla följande länkar på kräftor.

http://www.wirbellose.de

Cherax quadricarinatus
                        http://www.wirbellose.de/arten.cgi?action=show&artNo=058

Procambarus clarkii
                        http://www.wirbellose.de/arten.cgi?action=show&artNo=005

Kul när fler är intresserade av "skaldjur".

Kommentar

• ricke
                          • February 2004
                          • 352

jag köpte den i em fiskeaffär i örebro

Kommentar

• ricke
                            • February 2004
                            • 352

jo den e det nog den du sa

Kommentar

• ricke