Äter Botia sidthimunki snäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Äter Botia sidthimunki snäckor?

    Ja, jag undrar om dvärgbotian är bra på att äta snäckor? Jag skulle vilja ha tips på en botia som inte blir så stor men kan ta hand om snäckorna. Pakistanbotian vet jag är effektiv och striatan har jag läst att den är bra också.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg
  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    #2
    nej, men den äter snigeläggen vilket på sikt generar i ett snigelfritt akvarium.

    jag passar på att tipsa dig om den sökfunktion som finns knutet till detta forum.
    fish r friend

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Jo du, den funktionen har jag testat och inte lyckats hitta någonting om just dvärgbotia och snäckor. Testade att googla också med lika dåligt resultat, men jag är inte bra på datorer, har inte hållit på så länge ;-) Visst är det så att alla botiavarianter är inte lika bra på att äta snäckägg? Eller? Att pakistanbotian är bra vet jag av egen erfarenhet och har läst att striatan är bra. Det är inte jag som ska ha dom utan en vän och hon vill ha en liten variant så hon kan ha ett litet stim.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • robbanp
        • September 2003
        • 51

        #4
        Jo det gör de visst det!

        Jag har sex stycken som jag skaffade efter att jag fått en massiv snigelinvasion. Antalet sniglar i akvariet är nere på några få och jag ser dagligen hur "sidarna" sörplar ut moluskkött ur skalen. De har ju en ganska liten mun så om det är någon större sorts sniglar kan de kanske få problem att äta dem men de små jag har käkar de i alla fall utan problem.

        Minas favoritmat är dock Hikaris Algea Waffers. När de käkar dessa blir nacken på honorna rosa!!! (Jag tror i alla fall att det är honorna, större och rundare - någon som vet?) Vad det innebär vet jag inte men de äter i alla fall frenetiskt så det är nog nåt bra.

        De kan vara lite svåra att få tag på men jag hittade ju några så det verkar som om det kom in en sändning till landet för ett tag sedan. Hittar du, eller din kompis några så kan de starkt rekomenderas.

        Kommentar

        Arbetssätt...