snäckor, bra eller dåligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kryddarn
    • December 2003
    • 118

    snäckor, bra eller dåligt?

    <font color="orange">Hej!</font id="orange"> <font color="red">jag har vid flera tilfällen sett att det varit snäckor i akvariet.</font id="red"> <font color="maroon">ska jag ta bort dom, eller ska jag låta dom sitta kvar?</font id="maroon"> <font color="limegreen">dom hjälper ju till att käka upp foderrester och alger, men dom käkar ju dessvärre också upp växterna.</font id="limegreen"> <font color="pink">ska jag låta dom vara, eller ska jag ta bort dom?</font id="pink">
    <font color="blue">http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141558
    ___________
    </font id="blue"><font color="red">100 liter fisksoppa
    50 liter Guppy yngel</font id="red">
  • Solo
    • December 2003
    • 142

    #2
    Tjena! Om du vill ha "rengörare" som inte äter upp dina växter så föreslår jag att du skaffar några ampullarior, kallas även mysteriesnäcka, dom rör inte dina växter (städar bara av dem) och äter heller inte yngel. Dessa snäckor blir ungefär lika stora som pingisbollar och är mycket vackra att titta på. Om dina nuvarande snäckor äter upp dina växter så plocka bort dem, det finns som sagt bättre arter att skaffa. Lycka till!
    Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

    Kommentar

    • Mathias-D

      • December 2002
      • 1122

      #3
      Det är upp till dig...
      jag tycker inte dom är bra eller dåliga.

      Kommentar

      • izac
        • April 2003
        • 756

        #4
        Käkar dom verkligen växter?
        Jag trodde det först själv när jag fann hål på växterna. Fast jag fick då höra att sniglarna endast äter alger, döda växtdelar, gammal mat osv, och att det antagligen istället berodde på för lite näring eller att nån fisk har naffsat.

        Jag hade inga sniglar i mitt kar i början, och jag ville verkligen behålla det så. Men så en dag fanns det några där, trots allt. Jag försökte få bort så många ja kunde, och det blev händerna i karet minst nån gång om dagen. Sen gav jag upp. Och jag ångrar det inte. Dom kanske inte är så fräsha när dom sitter där och ser kletiga ut, men jag tror att dom hjälper till att hålla akvariet rent och fräsht. Speciellt på platser där inga andra "städare" kommer åt.

        Kommentar

        • Alva
          • May 2003
          • 434

          #5
          dom älsak ju sallad så varför inte vanliga växter? jag la i vallisnerior i ett akvarium som varit tomt på växter i månader, och genast så kryllade de av sniglar på dom! lika effektivt som salladsfällan.
          <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det beror på vilken art det är, en del kan äta växter, de vanligaste arterna (malajsisk sandsnäcka, äggsnäckor & små posthornssnäckor) rör dock inte växter. De flesta arterna äter dock fiskägg om de kommer åt.

            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Jag har snäckor i alla mina akvarium, även i växtakvarium, och de ställer inte till med några problem.
              Om man får för många av dom så beror det på att man matar för mycket i akvariet.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...